عید سوکوت در راه است و همه در فکر تهیه مواد لازم این عید با
شکوه و مقدس هستند.
متأسفانه هستندکسانی که در انجام این موارد کوتاهی میکنند و با وجود این که
امکانات تهیه سوکا و خریداری" اِتروگ و لولاو" دارند، بنا به دلایلی دست به کار نمی
شوند.
شاید خیلی ها اطلاع ندارند که در همان سوکای ساده که خانواده یهودی در طی ایام عید
میوهبندان در آن ساکن میشوند نور جلال الهی جاگزین است. چه کسی مایل به مستفیض
شدن از حضور "شخینا" نیست؟
ما ميخواهيم مقبره پدران بنياسراييل اوراهام، ییصحاق و یعقوو را زیارت نماییم!
غافل از آنکه میتوانیم برای زیارت آنها در شهر خود بمانیم! بله در داخل سوکا و نه
تنها اوراهام، ییصحاق و یعقوو، بلکه یوسف هصدیق، مشهربنو، اهرون و داوید هملخ، یکی
بعد از دیگری هر شب از شبهای عید سوکوت، به نوبت مهمان ما میگردند! (و به نام
שׁבְעָה אוּשׁפּיזין עלָאין קַדישׁין یعنی هفت مهمان والا و مقدس خوانده می شوند).
و اما در مورد چهار نوع گیاه مخصوص که همان اتروگ و لولاو باشند، آیا میدانید که
در تلمود آمده که "هر کس اتروگ و لولاو را در دست گرفته و مراسم تکان دادن آنها را
بجا میآورد مثل آن است که قربانگاه ساخته و قربانی بر روی آن به حضور پروردگار
تقدیم مینماید!"
هر کدام از این چهار نوع، (لولاو، بید، مورد و اتروگ) به طرق مختلف، موضوعی را نشان
میدهند. مثلاً بید که نه بو و نه دارای طعم است، نشاندهندۀ آن دسته از مردم است
که نه به تورا و نه به میصووت مشغولند. و "مورد" که دارای بو است منتها مزه و طعم
ندارد نشانۀ اشخاصی است که به میصووت اشتغال دارند ولی به تورا مشغول نمیشوند. و
اما "لولاو" که دارای میوه (خرما) است منتها بو ندارد، نشاندهندۀ آنهاست که به
تحصیل تورا میپردازند ولی میصووت و اعمال نیک بجای نمیآورند. در صورتی که "اتروگ"
دارای هم طعم و هم بوی خوش میباشد و نشاندهندۀ دانشجویان و هخامیم است که هم به
تورا و هم به میصووت و اعمال نیک میپردازند.
طریق دیگر از این قرار است: میدانید که نام اعظم پروردگار از چهار حرف تشکیل شده
(י) (ה) (ו) (ה) و در کتب مقدس ما آمده که هر یک از چهار قسمت لولاو نشاندهندۀ یکی
از حروف نام اعظم پروردگار میباشند، به این طریق که اتروگ، در برابر حرف آخر این
اسم یعنی (ה) آمده است!
در عید سوکوت، یک نفر حاسید در منزل הָרָב מְנַחֵם רַקְנָטי זצוק”ל مهمان
شد. آن شب پس از صرف غذا و اشتغال به تورا، موقعی که همه خوابیدند، هاراو در خواب
دید که مهمانش مشغول نوشتن نام اعظم پروردگار است، در حالی که بین سه حرف اول و حرف
آخر فاصله قرار میدهد!
هاراو از این خواب سر در نمیآورد منتها هنگام تفیلا و مراسم تکان دادن لولاو و همه
چیز واضح گشت! هاراو متوجه شد که مهمانش اتروگ را کاملاً به لولاو نزدیک نمیکند
بلکه بین آنها فاصله قرار میدهد! و همانطور که گفته شد، اتروگ نشاندهندۀ حرف آخر
نام خد-اوند است، و اکنون هاراو به خوبی معنا و مفهوم خواب خود را درک نمود!
فوراً به مهمان خود رو کرد و او را از ماجرای خواب خود و تعبیر آن با خبر نمود. آن
شخص فوراً حرف میزبان خود را پذیرفت و مراسم تکان دادن لولاو را از نو شروع کرد،
منتها این بار با نزدیک نمودن آنها به هم طبق قانون!
متوجه شدیم که تا چه حد این میصوا از رازهای بسیار برخوردار میباشد.
استفاده از مطالب اين سايت تنها با ذكر منبع (بصورت لینک
مستقیم) بلامانع است. .Using the materials of this site with
mentioning the reference is free
این صفحه بطور
هوشمند خود را با نمایشگرهای موبایل و تبلت نیز منطبق میکند
لطفا در صورت اشکال، به مسئولین فنی ما
اطلاع دهید