|
|
29 آذر 87
در پنجمين همايش مهدويت، فلسفهي انتظار در اديان مختلف بررسي شد پنجمين همايش مهدويت با عنوان "حضور و غياب" و با موضوع "بررسي فلسفهي انتظار در اديان مختلف" به همت جهاد دانشگاهي واحد علوم پزشكي تهران در اين دانشگاه برگزار شد. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ابتداي اين همايش دكتر حبيبي، رييس جهاد دانشگاهي علوم پزشكي تهران، اميد به آينده را بيشترين عامل تحرك در جامعه دانست و گفت: اگر از جامعهاي اميد را بگيريم در واقع حركت پويايي را نيز از آن جامعه گرفتهايم. يونس حمامي، نمايندهي مذهبي انجمن كليميان تهران نيز در اين همايش به بحث جايگاه انتظار در دين يهود پرداخت و با تاكيد بر اين كه بحث انتظار و موعود يكي از اصول دين يهود را تشكيل داده است، اظهار كرد: بر اساس اعتقاد يهود وجود ماشي (منجي موعود) از اهداف اوليهي آفرينش است و فردي كه قرار است رهبري نهايي بشر را به عهده بگيرد همان منجي موعود قلمداد ميشود. وي افزود: منجي موعود بر اساس اعتقاد يهود ضمن اين كه فردي از نسل حضرت داود و سليمان نبي است، صداقت، پارسايي، تقوا و علماش روز به روز در حال افزايش است و بر طبق تقدير الهي ظهور پيدا خواهد كرد. حمامي در عين حال خاطرنشان كرد: در ديدگاه يهوديت وجود اين نكته نيز حائز اهميت است كه در هر عصر فرد يا افرادي از نسل داود و سليمان نبي وجود دارند كه براساس منش شخصي خود لياقت رسيدن به آن جايگاه را دارند و در واقع اگر انسانها لياقت داشته باشند و مصلحت خدا نيز وجود داشته باشد آن فرد به مقام موعود انتخاب ميشود و ظهور پيدا ميكند. نمايندهي مذهبي انجمن كليميان تهران همچنين دربارهي ظهور منجي نيز اظهار كرد: اين امر از ديد ما انسانها پوشيده و مخفي است؛ اگر چه از ابتداي آفرينش خداوند زمان نهايي را براي ظهور منجي در نظر گرفته است و اگر انسانها لياقت داشته باشند اين زمان شايد تسريع شده و ظهور منجي زودتر از فرصت نهايي رخ خواهد داد؛ چنانچه اگر انسانها خود را به خواست الهي نزديك كرده باشند، ظهور منجي سرعت پيدا خواهد كرد و به تبع آن همهي مخالفان او سركوب ميشوند. او همچنين در ادامه به بررسي اتفاقاتي كه از نگاه يهوديت بعد از ظهور منجي رخ ميدهد پرداخت و گفت: منجي بعد از ظهور خود شرايطي را فراهم ميكند تا شريعت الهي به بهترين شكل اجرا شود؛ بر اين مبنا از جمله اتفاقاتي كه رخ خواهد داد آبادي معبد بيتالمقدس و احياي مراسمي است كه در اين مكان شكل ميگيرد. همچنين بايد گفت كه در آن زمان درك و شناخت از خداوند بسيار گسترش پيدا ميكند. در اين زمان هيچ سوالي بدون پاسخ نخواهد بود و تمامي اختلافات بين انسانها از بين خواهد رفت. همچنين همه با يك نام خداوند را صدا ميزنند. حمامي افزود: از نگاه يهوديت در اين زمان به خاطر برقراري حكومت عدل الهي احتمال انجام گناه بسيار كاهش پيدا خواهد كرد. نمايندهي مذهبي انجمن كليميان تهران در ادامه ضمن اين كه انتظار را يك فريضه و واجب دانست، توبه و تابعيت از دستور خداوند، تقدس روز شنبه، مطالعه و آگاهي از تورات و علوم ديني، صدقه دادن و كمك كردن به ديگران و همچنين يكپارچگي و اتحاد ميان افراد را از عوامل تعجيل ظهور منجي از نگاه يهوديت برشمرد. وي به ذكر ويژگيهاي منجي موعود از نگاه دين متبوعش پرداخت و خاطرنشان كرد: منجي همانند ساير انسانها يك بشر خاكي است و تفاوتش با انسانهاي ديگر در صداقت، پارسايي، ايمان، تقوا و راه و روش درستي است كه انتخاب كرده و براساس آن پيش ميرود. چنين شخصي براساس ويژگيهاي فردي، شايستگيها و لياقتي كه دارد جايگاه ويژهاي را كسب كرده و ظهور پيدا خواهد كرد. در ادامه اين همايش پدرام سروشپور، نمايندهي مذهبي انجمن زرتشتيان تهران نيز در اين راستا و در ابتداي سخنان خود به غني بودن فرهنگ ايرانيان اشاره و با بيان اين كه خوشحالم در اين سرزمين كه افتخارمان بر اين است كه جزو نخستين ملل يكتاپرست دنيا هستيم، شرايط به گونهاي شكل گرفته است كه بتوانيم ظرفيتهايمان را بالا ببريم و به حرفهاي يكديگر گوش دهيم تا از اين طريق شناخت خود را از دين خود بالا ببريم، گفت: اين همان راهي است كه ميتواند كه ما را به حقيقت نزديكتر كند. آيت الله قائم مقامي، پژوهشگر و مدرس علوم اسلامي نيز در اين همايش گفت: ما معتقديم موضوع منجي موعود به طلب چيزي بر ميگردد كه انسان زماني آن را داشته و بعد از دست داده است و اين تجربه مجددا در عالم تحقق پيدا ميكند. اين تجربه نيز اين است كه انسان در دوراني كه بخشي از آن تاريخي و بخشي از آن مافوق تاريخي است بهشت را در روي زمين تجربه ميكند.
|
|