انجمن کلیمیان تهران
   

منورا

   

 


آذر 88
یوسف ستاره شناس


Menora-منورامنورای هفت‌شاخه از دیرباز یکی از مهم‌ترین باورهای مذهبی و فرهنگی یهودیان محسوب می‌شود و آن نمادی است از موجودیت قوم بنی‌اسرائیل، چراغدانی که به فرمان خداوند به عنوان یکی از اسباب‌های معبد مقدس (میشکان)، توسط بنی‌اسرائیل ساخته شد. در سفر شموت فصل بیست و پنجم خداوند از مشه (حضرت موسی کلیم اله) می‌خواهد، برای او مکانی مقدس (با تمام اسباب‌هایش) بسازند تا در میان آن‌ها ساکن شود. بدین‌منظور از بنی‌اسرائیل می‌خواهد برای ساختن این مکان مقدس از بهترین و گرانبهاترین اقلام مثل طلا، نقره، مس، پشم گوسفند و کرک بز با رنگ‌های گوناگون، نیز عطریات، چوب‌های اقاقیا، سنگ‌های عقیق و نگین‌ها و غیره استفاده نمایند و نیز تاکید شده کلیه‌ی این مایحتاج را به عنوان هدیه با رغبت و رضایت خودشان تقدیم کنند. در ادامه‌ی این پاراشا بیان شده تزئینات همراه آن با طرح‌هایی از قبیل جام بادامی، گل‌ها و به شکل سیب یکپارچه از خود آن باشد. یک ستون میانی و شش شاخه از دو طرف آن منشعب شود. یا به‌عبارتی در هر طرف پایه‌ی میانی، سه‌شاخه‌ی چراغدان قرار گرفته باشد و با تمام متعلقاتش به وزن یک کیکار معادل (4/29 کیلوگرم) درنظر گرفته‌شود. قبالیست‌ها بر این باورند، هفت‌شاخه‌ی منورا، مرتبط با دنیای هفت‌گانه و نمودار اصول تکامل بشر و هر شاخه نمایان‌گر تجلی نور الهی است. همان‌طور که قبلا اشاره شد، چراغدان (هفت شاخه) متشکل از یک ستون میانی، سه شاخه‌ی کناری سمت راست و سه شاخه‌ی کناری سمت چپ و به صورت یکپارچه همراه با تزئیناتی ویژه با استفاده از طلای ناب ساخته‌شود. منظور از ساخت بعضی از اسباب‌های مکان مقدس از طل این گونه تعبیر شده است.
طلا به‌عنوان یک عنصر اصیل و پاک، با شکوه جلال و مظهر حد اعلای خواسته‌های انسانی است که جنبه‌ی الهیت داشته‌باشد. طرح و تزئینات، ترتیب قرار گرفتن شاخه‌های منورا و حتی یک‌پارچه بودن آن، دارای تعابیر و فلسفه‌ای خاص است. هر شاخه دارای نام و خصوصیات ویژه و نیز دارای انرژی‌های الهی می‌باشد. سه چرغدان کناری سمت راست منسوب به عالم (عُلیا) است. اولین شاخه «ابراهام» نام گرفته و آن مظهر دوستی و مهمان‌نوازی است واژه عبری آن חסד(حِسِد) است. انرژی‌ آن ایجاد عشق و احسان. روز آن یکشنبه و سیاره‌ی حاکم و تأثیرگذار آن خورشید است. دومین شاخه «ییصحاق» نام دارد، مظهر مسک نفس واژه‌ی عبری آن גבורה (گِوورا) می‌باشد. انرژی آن قدرت و توانایی است، روز آن دوشنبه و سیاره حاکم بر آن ماه است. سومین شاخه «یَعقُوو» نام گرفته است. مظهر شکوه و زیبایی واژه‌ی عبری آن תפארת (تیفئِرِت) می‌باشد. انرژی آن ترحم، روز آن سه‌شنبه و سیاره آن مرغ است. سه چراغدان کناری سمت چپ، که منسوب به عالم پائین (سُفلی) است تشکیل شده از چراغدان‌های چهارمی و پنجمی و ششمی. چهارمین شاخه «مُشه» نام دارد و مظهر ابدیت. واژه‌ی عبری آن נצח (نِصَح) می‌باشد. انرژی آن امید است، روز آن چهارشنبه و سیاره‌ی تأثیرگذار بر آن تیر (عطارد) است. پنجمین چراغدان «اَهَرُون» نام گرفته، مظهر عظمت و شکوفائی واژه‌ی عبری آن הוד (هُود) می‌باشد انرژی آن سرسپردگی می‌باشد. پنجشنبه روز آن و سیاره‌ی حاکم بر آن مشتری می‌باشد. ششمین چراغدان «یوسف» نام دارد و مظهر درستی و صداقت. واژه‌ی عبری آن יסוד (یِسوُد) است. جمعه روز آن و سیاره حاکم بر آن ناهید (زهره) است.
هفتمین چراغدان یا شاخه‌‌ی میانی، «داوید» نام دارد و آن مظهر پادشاهی است. واژه‌ی عبری آن מלכות (مَلخوت) می‌باشد. انرژی آن درک و ایجاد بالانس می‌باشد. روز آن شبات و سیاره‌ی آن کیوان (زحل) است و آن نمایان‌گر حد تکامل برای بشر و به‌عبارتی دیگر یکی‌شدن و یا ملحق شدن به ذات الهی است. ناگفته نماند این عمل زمانی برای بشر به‌وقوع خواهد پیوست که انرژی‌های حاصله از شش چراغدان دیگر همگی یکپارچه و منسجم به شکلی واحد در نهاد و درون بشر، دریک راستا قرار بگیرند. هفت شاخه‌ی منورا الگویی است که بشر با بهره‌گیری و رعایت موازین آن به‌ویژه اصول ششگانه، به هفتمین نماد یا انرژی که نمودار حد تکامل یا همانا پادشاهی است نائل گردد.
نگرشی دیگر، اما کوتاه در مورد عدد هفت:
- خداوند به نوح گفت: این علامت (رنگین کمان) عهدی است بین من و دنیا، هنگامی که آن را بالای زمین در ابرها پدید آوردم. مد نظر قرار خواهم داد و عهدم را با شما استوار خواهم کرد و دیگر آب چنین طوفانی، زمین را تباه نکند. (برشیت فصل 9)
- ییترُو کوهن میدیان هفت دختر داشت و صیپورا یکی از آن دختران بود که به همسری موسی برگزیده شد. (سفر شموت فصل دوم)
- اولین ضربه‌ای که خداوند توسط حضرت موسی در مصر بر رود نیل وارد کرد، هفت روز به طول انجامید. (شموت فصل هفتم)
- هفت روز پس از بیرون آمدن از مصر، خداوند ارابه‌ها و سواران و تمام لشکریان فرعون را که در تعقیب فرزندان ایسرائل به دریا آمده بودند، با برگشت آب بر رویشان، غرق نمود و بنی‌اسرائیل را نجات داد. (شموت فصل 14)
- برای جمع‌آوری «مان» شش روز آن را برچیند و روز هفتم شبات است در این روز (مان) وجود نخواهد داشت (شموت فصل 16)
- هفت روز قربانگاه را تطهیر نموده، مقدس کن تا آن قربانگاه فوق‌العاده مقدس گردد، آن‌چه با آن قربانگاه تماس یابد مقدس شود. (شموت فصل 29)
- در مورد اهرون و پسرانش این طور عمل کن، طبق آن‌چه که به تو فرمان دادم، هفت روز برنامه‌ی انتصاب شدن ایشان را اجرا کن. (سفر شموت فصل 29)
- به مناسبت تطهیر خانه‌ی خدا از لوث بت‌های یونانی و هم‌چنین سوختن اندک روغنی در هفت شاخه‌ی منورا به مدت هشت شبانه‌روز، مراسم حنوکا برگزار می‌شود.
 



 

 

 

Back Up Next 

 

 

 

 

استفاده از مطالب اين سايت تنها با ذكر منبع (بصورت لینک مستقیم) بلامانع است.
.Using the materials of this site with mentioning the reference is free

این صفحه بطور هوشمند خود را با نمایشگرهای موبایل و تبلت نیز منطبق می‌کند
لطفا در صورت اشکال، به مسئولین فنی ما اطلاع دهید