نوشته: دکتر فرزین فرنوشی
آبان 93
جهان علیه
خشونت و افراطیگری
World Against Violence and Extremism
العالم ضد العنف و التطرف
بشریت از همان ابتدای
خلقت و آفرینش با بروز وقایعی ناخوشایند، طعم تلخ خشونت و افراطیگری را چشیده و
همواره این اعمال با ایجاد حس انزجار و تنفر در عامه مردم مواجه بوده است، قابیل
(قیین) برادرش را با خشونت به قتل رساند و این قتل بدون هیچ توجیه عاقلانه و تنها
به خاطر حس حسادت و عدم پذیرش حکم خداوند صورت گرفت ….
به همین صورت این مشکل ادامه یافت تا جایی که با بروز جنگهای جهانی به اوج خود
رسید و بعد از آن هم انواع وقایع تروریستی و جنگهای کوچک و بزرگ و غیره و غیره
همواره زشتی این عمل را به رخ همه کشیده است.
تعریف:
در مواجهه با افراطیگری و خشونت در قدم ابتدایی میباید تعریفی مشخص برای این
پدیده ارائه داد چرا که در صورت عدم وجود تعریفی روشن، چه بسا به نحوی دچار تفریط و
یا از طرف دیگر دچار تبعیض (تأیید انواع دیگری از خشونت) شویم و خود باعث بروز نوع
دیگری از خشونت باشیم.
اصول ادیان توحیدی که شالوده بسیاری از قوانین جهانی را نیز تشکیل می دهند بر مبنای
اخلاق صحیح و رابطه ی پسندیده بین همه انسان ها می باشند و هیچ دین توحیدی، بی
اخلاقی، ظلم و خشونت را نسبت به دیگران روا نمی داند. و هر کدام به نحوی پیام آور
صلح و آرامش می باشند. با تاکید بر این اصول، قانون و اصول پذیرفته شده جهانی در
این میان، یکی از مراجع مشاوره و تعیین این امر هستند و البته اصول و آموزههای
پیامبران و انبیاء هر دین و مسلکی برای پیروان آن محترم و رعایت آن واجب است و از
آن جا که همه بندگان خدا هستند این پذیرش حکومت الهی میباید منجر به افزایش صلح و
صفا در بین نوع بشر گردد و این گونه است که میتوان از هرگونه حرکت سلیقهای در این
زمینه جلوگیری کرد درست به مانند حرکت اتومبیلها در یک آزادراه که تابع سرعت حداقل
و حداکثری میباشد و تخلف راننده واضح و آشکار شده و هیچ رانندهای حق حرکت
سلیقهای در این مسیر را ندارد.
ایجاد صلح حرکت زمان بر:
ذکر این نکته واجب است که همیشه و همواره هرگونه آبادی و آبادانی زمانبر و
مشکل و تخصصی میباشد در صورتی که بروز خرابی این گونه نیست چند کارگر بیسواد به
راحتی میتوانند در عرض چند روز یک عمارت زیبا و چشمنواز را خراب کنند گرچه برای
آبادی آن چندین مهندس و مشاور و … مدتهای زیادی تلاش کرده باشند.
ارزش صلح و آرامش جهانی به حدی است که وقوع این امر یکی از بشارتهای حضور منجی
عالم بشریت «ماشیح» میباشد.
در کشورهای مختلف، تدریس علوم و فنون مختلف در دانشگاهها در راه ایجاد آسایش و
آرامش در جامعه صورت میگیرد.
ساخت تونل، پلسازی، بازرگانی، اقتصاد، برق، نساجی، صنایع غذایی و … اما به نظر
میرسد جایگاه واقعی «صلح و سازگاری» مابین سیاست و قانون سردرگم مانده است و از
طرف دیگر نگاه مدبرانه و عاقلانه به این نیاز بشر کاملاً ضروری میباشد. «ایجاد صلح
پایدار» ، «موانع ایجاد صلح»، «تهدید صلح» و موارد متنوع دیگری در این زمینه
میباید مورد توجه جوامع دانشگاهی و متفکرین و قشر تحصیلکرده قرار گیرد و حتی ایجاد
رشتۀ دانشگاهی مرتبط و یا کرسی علمی، در این زمینه اقدامی سنجیده به نظر میرسد.
مکانیسم ایجاد صلح در یهودیت:
در متن نماز صبحگاهی یهودیان از قول انبیاء یهود و علمای تلمود در توضیح نحوه و
طریقۀ ایجاد صلح و صفا در جامعه مطلبی ذکر میشود. طبق این آموزه ها یکی از اولین
نیازها در این جهت، تلاش دانشمندان دینی قانونگرا میباشد
( תָּנָה דְבֵי אֵלִיָּהוּ … כָּל-הַשּׁוֹנֶה הֲלָכוֹת … תַּלְמִידֵי חֲכָמִים
מַרְבִּים שָׁלוֹם בָּעוֹלָם …) به عبارتی با افزایش دادن سطح دانش عمومی توسط این
اشخاص (که البته خود از عاملین و آمرین قانون و شریعت هستند) میتوان به مرور زمان
شاهد افزایش مفهوم دوستی و محبت در بین افراد جامعه و به دنبال آن، صلح و صفا
باشیم، با داشتن جوامع خشن و یا قانونگریز و معرفتگریز نمی توان از آنها شراکت در
پایهگذاری صلح جهانی را توقع داشت. سیاستمداران و یا گروههای سیاسی جهانی نیز با
افزایش معرفت عمومی و خواست جوامع، خواسته یا ناخواسته اهداف خود را در این چارچوب
قرار خواهند داد
از خدای بزرگ درخواست میکنیم که با نهایت لطف و کرم و دانش بیحد خود همه افراد
بشر را در این زمینه به سوی مقصد آفرینش که همان ظهور جلال و جلوه الهی و بندگی و
عبادت خالصانۀ همه بشر میباشد سوق داده و رهنمون گردد.
|