|
|
آرش آبایی
موسیقی
و نیایش دینی، هر دو به لحاظ ایجاد تمرکز درونی و احساس رضایت روحانی با هم مشترکند
و در برخی مکاتب، دین و موسیقی رابطهای بسیار نزدیک و درآمیخته با هم دارند. اغلب
متون مقدس، به جای آن که ابتدا نوشته شده باشند، سروده و خوانده شدهاند؛ و
رفتارهای مبتنی بر دین، در اکثر سنن مذهبی، الفاظ موسیقی را دریافت داشتهاند.
رهایی بنیاسراییل از ظلم مصریان با سرود دریا(آز یاشیر) پاس داشته شد و «پس از
خواندن این سرود، مریم نبیه، خواهر هارون، دف به دست گرفت و به رقصیدن پرداخت و
زنان دیگر نیز به دنبال وی چنین کردند، و مریم این سرود را خطاب به ایشان خواند:
خد-اوند را بسرایید که شکوهمندانه پیروز شده است، او اسبها و سوارانشان را به دریا
افکنده است.» موسیقی مذهبی یهود را ساختهی حضرت داوود میدانند که خاندان لاوی را
به حراست و اداره موسیقی مذهبی گماشت. «تهلیم» خوانی شاخص اصلی موسیقی معبد بوده
است و مزامیر داوود منحصراً به وسیله کاهنان و لاویان خوانده میشد. نخستین شکل
موسیقی یهودی مربوط به دوران معبد بیتالمقدس در اورشلیم است که طبق گفتهی تلمود،
ارکستر معمولی معبد از 12 آلت مختلف موسیقی و 12 خوانندهی مرد تشکیل میشد. بعدها
با شکلگیری کنیسهها، قطعاتی از متون نیایشی(تفیلا) با نوای خاص و آهنگین توسط
رهبر مراسم و حاضرین ادا میشد. در میان آثار به دست آمده باستانی یهود، آثار و
علائمی شبیه به حروف موسیقی نگاری دیده میشوند و این نکته نشان میدهد که یهودیان
دارای سیستم موسیقینگاری بودهاند.
|
|