انجمن کلیمیان تهران انجمن کلیمیان تهران
   

يهوديت از نگاه ادوارد سعيد Edward Said

   

اندازه نوشتار:
 

اردیبهشت  1380

اشاره : ادوارد. و. سعید، اندیشمند مسیحی فلسطینی تبار، در 1935 در اورشلیم به دنیا آمد. محیط زیست ادوارد سعید، او را از ابتدا به اندیشیدن به تب و تاب‏ها و رویارویی‏هی عقیدتی وا می‏داشت. خانواده سعید در سال‏هی 48-1947، به دلیل آشفتگی اوضاع فلسطین، به قاهره مهاجرت كرد. او در دانشگاه پرینستون امریكا، زبان انگلیسی و تاریخ خواند و دكتری خود را در دانشگاه هاروارد در ادبیات تطبیقی گذراند.
در همین سال‏هاست كه او سخن‏گوی جنبش فلسطین در امریكا می‏شود و در عین حال به عنوان یك صاحب‏نظر ماهر در جلوه‏هی تلویزیونی، روزنامه‏نگار و استاد برجسته دانشگاه كلمبیا، می‏كوشد تا كلیشه «شرق» و نیز عرب را به عنوان یك «تروریست» و سری سودیی و خردستیز، از اندیشه عوام‏الناس امریكیی و اروپیی بزدید».
سعید، 5 مهر ماه در امریكا درگذشت. مطلب زیر بخشی از یك گفتگوی انجام شده در رسانه‏هی امریكیی با اوست:

***
* دانیل پیپس در فیلادلفیا كارگردان برنامه‏ی به نام «بحث خاورمیانه» است. یكی از جملات او این است كه اعراب سامی‏اند.
- سامی‏‏ستیزی هرگز برای توصیف مردمی كه به اعراب حمله می‏كنند به كار نمی‏رود. من فكر می‏كنم ما بید تمرین كنیم و سخنان نفرت‏آمیز علیه اعراب را سامی‏ستیزی بنامیم. از لحاظ تاریخی، در اروپی قرن نوزدهم سامی‏ستیزی هم اعراب و هم یهودیان را فرا می‏گرفت.
* این مسئله داری زمینه‏ی دقیق و روشن است، زیرا مردمانی هستند كه از یهودیان متنفرند.
- به گمان من، آدمی بید به وجود تاریخ هولناك یهودستیزی اذعان كند، به ویژه به یهودستیزی اروپیی و مسیحی. در اروپ این یهودستیزی در هولوكاست به اوج خود رسید. غیرقابل قبول است كه كسی تجربه دهشتناك یهودستیزی و هولوكاست را انكار كند. ما نمی‏خواهیم تاریخ رنج‏هی هیچ‏كس ثبت نشده بماند و پذیرفته نشود. به عبارت دیگر، میان اقرار و اذعان به ستمی كه بر یهودیان رفته و استفاده از آن به عنوان پوششی برای سركوب مردمانی دیگر، تفاوتی عمیق است. آدمی بید بتواند میان آنچه در جنگ جهانی دوم و در اروپی دوران یهودستیزی گسترده و سازمان‏یافته بر یهودیان رفته است و نیز آنچه مردم در باب اعمال وحشتناكی چون اشغال فلسطین احساس می‏كنند، تمیز قائل شود. فراموش نكنید كه آنچه اسرییل انجام می‏دهد، آشكارا به نام یهودیان انجام می‏شود. اسرائیل خود پیوند میان یهودیان و اسرییل و رفتار اسرییلی‏ها را تبلیغ می‏كند و به آن دامن می‏زند.
به یاد می‏آورم زمانی هنگام تهیه فیلمی در نوار باختری بولدوزرهی اسرییلی بعضی از زمین‏هی كشاورزی متعلق به اعراب‏ را تخریب می‏كردند. از یك اسرییلی پرسیدم: «چگونه می‏توانید این كار را انجام دهید؟ این زمین‏ها متعلق به این مردم است و آنها سال‎ها روی آن كار كرده‏اند؟» او پاسخ داد: «ین زمین آنها نیست، زمین مردم اسرییل است». گفتم: «شما عبارت «مردم اسرییل» را به كار می‏برید تا مردم دیگری را سركوب كنید و انتظار دارید همه به خاطر رنج این یهودیان در اروپا با شما باشند. شما نمی‏توانید آن ماجرا را به این جا بیاورید و پوششی برای ستم بر مردمی دیگر كنید».
فكر می‏كنم درباره یهودستیزی بید بسیار دقیق قضاوت شود. بید میان یهودستیزی در اروپا و آنچه اكنون اسرییل در خاورمیانه انجام می‏دهد و به یهودیت باز نمی‏‏گردد تمیز نهاده شود. اهمیت یهودستیزی در كشورهیی چون اتریش و فرانسه به علت تنفر آنها از یهودیان و آن هم تنها به دلیل یهودی‏ بودن آنها بوده است. اما امروز اسرییل به نام یهودیان، اعمالی مرتكب می‏شود و این دو با هم متفاوت‏اند....
در اسلام، یهودیان «اهل كتاب» خوانده می‏شوند. درست است كه در كشورهیی مانند عربستان و مصر، كوشش‏هیی برای ورود آثار یهودستیزانه از اروپا، مانند «پروتكل‏هی بزرگان صهیون» وجود دارد، ام این كاملا استثنیی است و ریشه‏هیی متفاوت با یهودستیزی كلاسیك اروپا دارد.
* اصولا رنج دیدن چگونه می‏تواند اندازه‏گیری یا مقیسه شود؟
- شرم‏آور و اهانت‏آمیز است كه انواع رنج را با هم مقیسه كنیم. هرگز درست نیست كه بگوییم: « آنچه آنان با فلسطینیان می‏كنند همانی است كه آنها با یهودیان كرده‏اند». آنچه بر یهودیان رفته وحشتناك و واقعا بی‏سابقه بوده است. اما از دیگر سو، این مسئله نمی‏تواند به عنوان راه كوچك جلوه دادن آزار وحشتناك فلسطینیان به دست اسرییل به كار رود. مسئله مقیسه كردن نیست، بلكه رد هر دو موضوع است.
* من خصوصا به عنوان یك آمریكیی به این موضوع علاقه‏مندم.
- زمانی من در [دانشگاه] یو.سی.ال.ی سخن می‏گفتم، یك ارمنی از من پرسید: «یا نسل‏كشی ارمنی‏ها را با آنچه بر یهودیان رفته یا با آنچه بر فلسطینیان می‏رود پیوند می‏دهید؟» البته موارد مشتركی مثل كشتار و رنج مردم و وجود گونه‏ی جنیت در آنها هست. اما ینها، همه، اشكالی از رنج‏اند، غیرقابل پذیرش‏ هستند و نبید ادامه پیدا كنند.

 

 

 

Back Up Next 

 

 

 

 

استفاده از مطالب اين سايت تنها با ذكر منبع (بصورت لینک مستقیم) بلامانع است.
.Using the materials of this site with mentioning the reference is free

این صفحه بطور هوشمند خود را با نمایشگرهای موبایل و تبلت نیز منطبق می‌کند
لطفا در صورت اشکال، به مسئولین فنی ما اطلاع دهید