انجمن کلیمیان تهران انجمن کلیمیان تهران
   

یهودیت و چالش فرقه و فرقه‏ گرایی

   

اندازه نوشتار:
 

تالیف: دکتر فرزین فرنوشی
مهر 91

در تاریخ‌ پرفراز و نشیب پیروان حضرت موسی کلیم الله و حتی در حضور آن حضرت شاهد وقایع عبرت‌‌آموز و بسی تلخ بوده‌‌ایم که متاسفانه منفعت طلبی عده‌‌ای باعث تکرار چندین باره آنها در طول زمان و حتی در حال حاضر گشته است. در این مقاله به بررسی مختصر دو نمونه از این وقایع که در دوران آن حضرت رخ داده است می‌‌پردازیم و در ادامه مختصری از مصائب وارده به یهودیت و یهودیان در طی سالیان متمادی و از جانب برخی از احزاب می‌پردازیم.

وقایع معاصر با حضرت موسی کلیم الله :
1- واقعه مربوط به قُورَح (قارون)
وقایع مربوط به قُورَح (قارون) در دوران حضرت موسی کلیم الله آغازی بر یک سری از گروه گرایی‌‌ها و شروعی بر ایجاد فرقه و گروه بود که بعدها نمونه‌‌هایی از آن در مورد گروه‌‌های مختلف مثل هلنیست‌‌ها ، قرائیم ، . . . و در حال حاضر هم، رفرم‌‌ها و کنسرواتیوها و . . . دیده شده و می‌‌شود که برخی از این گروه‌‌ها با کپی برداری روش‌‌ها و با اهداف صرفاً مادی و یا مقام و منصب طلبی به این حربه متوسل شده‌‌اند.
با پژوهشی در مورد قضیه قُورَح (قارون) در تورات مقدس چندین نکته جلب توجه می‌‌کند.
نخست اینکه قُورَح (قارون) با وجود ارتباط فامیلی با حضرت موسی (ع) بر ضد پسر عموی پیامبر خود توطئه کرد همان پیامبری که به خواست خداوند صاحب معجزات مکرر (ید بیضاء ، تبدیل عصا به مار، شکافتن دریا ، ده ضربت بر مصریان . . . ) بوده در حالی که قُورَح (قارون) خود از ثروتمندان و افراد با نفوذ جامعه بود دست به طراحی یک توطئه و جذب گروه و افراد و قدعلم کردن در برابر پیامبر خدا نموده جالب اینکه وی برای مشروعیت بخشیدن به اعمال خود از دو تکنیک مکارانه استفاده نمود.
اول این‌‌که – دست به بحث و مناظره مذهبی زد و مدعی شد که بعضی از قوانین و رسوم را بهتر از حضرت موسی (ع) تجزیه و تحلیل می‌‌کند و دیگر این‌‌که به اعتقاد او تمام قوم به درجه بالایی از قدوسیت رسیده‌‌اند و دیگر هیچ احتیاجی به کمک و راهنمایی حضرت موسی در حرکت و پیشرفت در زمینه نزدیکی به ذات پروردگار وجود ندارد.
دوم اینکه – دست به ایجاد کینه‌‌ورزی و دشمنی یک طرفه با آن حضرت نمود و حتی با وجود تلاش‌‌های آن حضرت برای ایجاد دوستی و محبت و رفع اختلافات و . . . قُورَح (قارون) دست به القای یک کینه و دشمنی یک طرفه و ریشه دار نمود و با این کار جلوی برطرف شدن هرگونه سوء تفاهم را گرفت.
اما عکس العمل آن پیامبر عظیم الشان چه بود؟
آن حضرت با سعه صدر و تحمل بالای خود نه تنها به این افراد متعرض نشد و آنها را توبیخ و تهدید ننمود . بلکه در چندین مرحله سعی در ایجاد صلح و صفا و دوستی با این افراد نمود و حتی به شهادت تورات مقدس با آنها وارد جنگ لفظی و یا هیچ اقدامی ناشی از کینه و بغض نشده و تنها دست به دامن پروردگار شد و دعا و نیایش به درگاه او را پیشه کرد و در نهایت سرنوشت شوم این افراد را برای جامعه پیش بینی نمود.
به طور خلاصه
قُورَح (قارون) از چند مکانیسم و تاکتیک به تعبیر امروزی آن استفاده کرد. اول این‌‌که خود را طرفدار پروپاقرص مذهب و آیین حضرت موسی (ع) نشان داد و حتی به خرده‎گیری مذهبی از حضرت موسی(ع) پرداخت و دوم این‌‌که به دشمنی و عداوت و منفعت طلبی خود حتی با وجود صلح طلبی و سکوت حضرت موسی (ع) ادامه داد وحتی دست دوستی آن حضرت را رد نمود و دیگر این‌‌که سعی در جلب حمایت مردم و جامعه نمود، تا بلکه در این حرکت به نتیجه‎ای برسد.
2- واقعه مربوط به «اِلداد» و «مِداد»
از جمله افرادی بودند که به شهادت تورات به نبوت رسیده و به آموزش الهیات و معارف به جامعه پرداختند و دستیار حضرت موسی به نام «یهوشوع» از جسارت این افراد متعجب شد و پیشنهاد زندانی کردن آنها را داد.
به طور خلاصه
در دوره نبوت حضرت موسی (ع) و با وجودی‌‌که خود ایشان از بالاترین درجه نبوت و درک پروردگار برخوردار بودند افرادی به آموزش و راهنمایی مردم و نزدیک نمودن آنها به انجام فرایض و دستورات خداوند پرداختند، در حالی‌‌که این امر با توجه به مقام و منزلت آن حضرت نوعی جسارت و توهین محسوب می‌‌شد. ایشان نه تنها این امر را مخالف شئون خود تشخیص ندادند بلکه حتی برخلاف پیشنهاد دستیارشان مبنی بر سرکوب کردن آنها، از آنان حمایت نموده و حتی آرزوی همه گیرشدن و گسترده شدن آموزش «فرایض» مذهبی در بین مردم را نمودند.

تشکیل علنی گروه‌‌های فرقه گرا در دوران پس از حضرت موسی (ع):
از جمله گروه‌‌های مختلف می‌‌توان به هلنیست‌‌ها ، قرائیم ، . . . و از نمونه‌‌های موجود به رفرمیست‌‌ها، کنسرواتیوها و . . . (ذکر اسامی این گروه‌‌ها به عنوان نمونه و مشتی از خروار می‌‌باشد.)
از مشترکات موجود در این گروه‌‌ها استفاده از مکانیسم‌‌های نخ نمای گذشته و شاید تنها مکانیسم‌‌های موثر موجود است بدین نحو که تمامی این گروه‌‌ها مدعیان اجرای فرامین حضرت موسی (ع) و ادعای یهودیت در ظاهر و کلام ولی در عمل پیروی از افکار مادی‌‌گرایانه و ایجاد تفرقه هرج و مرج فکری و به دنبال آن هرج و مرج رفتاری می‌‌باشند. هرکدام از این گروه‌‌ها به نحوی گوشه‌‌ای از یهودیت را مطابق میل خود توضیح داده و حلال و حرام را مطابق میل خود تفسیر و توجیه کرده‌‌اند و حتی برای رسیدن به اهداف و مقام و منصب مادی، یهودیان را مورد هجوم و توهین و تحقیر و افتراء و تهمت قرار داده‌‌اند.
به طور مثال قرائیم از گروه‌‌هایی بودندکه ایجاد آنها بر مبنای مقام طلبی بود.
پس از مرگ یکی از رهبران جامعه، علمای دینی پسر کوچک‌‌تر را مناسب جانشینی پدر دیدند، پسر بزرگ‌‌تر که از این امر ناخرسند بود از پذیرفتن این رای سر باز زد و با ایجاد گروهی به دور خود پایه گذار قرائیم شد و مطابق میل خود و گروهش حرام و حلال را توجیه و تفسیر کرد و . . .
و یا رفرمیست ها با تغییراتی در شرع در زمینه های مختلف و مطابق با هوی و هوس مادی، عده‌‌ای را بدور خود جمع نمودند و . . .
هلنیست ها هم به نحوی مقهور فرهنگ یونان باستان شدند و تغییراتی دیگری را بر پیکره یهودیت خواستار شدندکه با جانفشانی گروهی از یهودیان و معجزات خداوند در تاریخ محو شدند و . . .

استفاده از سیاست برای سرکوب یهودیان و رسیدن به مقام و منزلت:
همواره یهودیان به دلیل پراکندگی در سراسر جهان و اقلیت بودن در جامعه اکثریت و علی‌‌الخصوص در جوامع با حکومت های غیر الهی و آلوده به مکاتب سیاسی، مورد تهاجم قرار داشتند و . . .
در حالی‌‌که عمده خواسته یهودیان محدود به رعایت قوانین شرعی و رعایت حقوق اولیه انسانی در جامعه بوده است.‌‌
عده‌‌ای با پیروی از افکار سیاسی و حزبی و گروهی در کشورهای مختلف و متاسفانه حتی گروهی با پنهان کردن خود پشت نقاب یهودیت اعمال و اهداف نامطابق با روح یهودیت را دنبال می‌‌کنند و . . .
گفته شده است که مردی در پشت بام یک برج گرفتار شد و چون هیچ راه برگشتی برای او وجود نداشت تنها چاره برای ارتباط با مردم و طلب کمک از آنها را در این دیدکه با ریختن اسکناس‌‌های خود به پایین مردم را متوجه خود کند اما هر چقدر بیشتر اسکناس می‌‌ریخت، کمتر کسی متوجه او می‌‌شد چون همه سخت سرگرم جمع کردن اسکناس‌‌ها شده بودند و هیچ کس علت آن را جویا نمی شد. با تمام شدن اسکناس‌‌ها مرد ناچار شروع به پرت کردن اشیا و اجسام و سنگ و . . . نمود و آنجا بود که مردم بلافاصله پلیس را مطلع کردند و . . .
همین طور متاسفانه در بسیاری از مواقع جوامع نسبت به آن‌‌چه که آموخته‌‌های یهودیت و بزرگان آن انجام می‌‌دهند بی تفاوت بوده ولی امان از وقتی که یک ناآگاه از قوانین یهودیت، عملی خواسته یا ناخواسته و یا مخالف شأن یهودیت انجام دهد آنگاه بلافاصله و بدون هیچ گذشتی . . .
انیشتین یا چارلی چاپلین و یا فلان مجرم به عنوان الگوی یهودیت و یا پیامبر قوم یهودیت نبوده و نخواهند بود (اگر چه انیشتین و چارلی چاپلین از برجستگان علمی و هنری یهودی جهان محسوب می‌‌شوند) الگوی یهودیت کسانی هستند که رفتار خود را نمونه ای کوچک از حضرت موسی (ع) می‌‌نمایند (بزرگانی چون حضرت دانیال نبی که تنها به دلیل نماز خواندن به درگاه خدای یگانه به چاه شیران افکنده شد و با معجره خداوند سالم از آن بیرون آمد و یا حبقوق نبی . . . )
حضرت موسی (ع) بیش از 40 سال سعی در آموزش اصول و مبانی یهودیت به جامعه و مطابق با قوانین تورات نمود.
حضرت موسی (ع) موقعی که قوم یهود ناخواسته مرتکب گناه شد و خداوند قصد مجازات قوم را داشت، دست به دعا و نیایش برداشت. خد.اوند فرمود (ای موسی) تورا به قومی بزرگتر از این تبدیل می‌‌کنم. ولی آن حضرت پاسخ داد در صورتی که می خواهی این قوم را مجازات کنی اول اسم من را از کتاب تورات محو کن (یعنی من را مجازات کن.) و . . .
حضرت موسی (ع) وقتی در دربار فرعون در اوج آسایش و راحتی بود با دیدن سختی قوم خود در بیگاری و بردگی مصر، از دربار خارج شد و به برادران خود پیوست و . .
حضرت موسی . . .
حضرت موسی . . .
حضرت موسی . . .

موضوع تقلب احزاب غیر مذهبی و وانمودکردن به عمل به مذهب و شریعت موضوعی جدید نیست و حتی در تجارت و صنعت و . . . دیده می‌‌شود که یک کالای با کیفیت مورد تقلب سایر شرکت‌‌ها و کمپانی‌‌ها قرار می‌‌گیرد و آرم و علامت‌‌های تجاری به سادگی کپی می‌‌شوند تا باعث جلب مشتری و خریدار شوند و سود سرشاری را متوجه متقلب بکند اما تقلب هیچگاه عمری جاودان و رقابتی سالم نداشته و نخواهد داشت و به علاوه تقریبا همه ادیان توحیدی با چنین مشکلاتی مواجه هستند و اصولا چون هدف‌‌گذاری احزاب مادی‌‌گرا محدود به مادیات می‌‌شود ذاتا این امر منجر به وحدت نمی‌‌شود. (رسیدن از کثرت به وحدت یک خط مشی برای این افراد و گروه‌‌ها نیست.)

اما یک جمله راهنما و کلیدی همیشه سره را از ناسره و صحیح را از غلط مشخص می‌‌کند.
کسی که بندگی خدا را می‌‌پذیرد باعث خشنودی بندگان خدا می‌‌شود و کسی که از بندگی خدا شانه خالی می‌‌کند قطعاًٌ نسبت به بندگان او هیچ تعهدی حس نمی‌‌کند.
 

 

 

 

Back Up Next 

 

 

 

 

استفاده از مطالب اين سايت تنها با ذكر منبع (بصورت لینک مستقیم) بلامانع است.
.Using the materials of this site with mentioning the reference is free

این صفحه بطور هوشمند خود را با نمایشگرهای موبایل و تبلت نیز منطبق می‌کند
لطفا در صورت اشکال، به مسئولین فنی ما اطلاع دهید