انجمن کلیمیان تهران انجمن کلیمیان تهران
   

معرفی کتاب «علم الهی»

   

اندازه نوشتار:
 

نیوشـا پـایـاب

بهار 97

 

مهندس امید محبتی مقدم
عضو هیات علمی دانشگاه و مدیر روابط عمومی انجمن کلیمیان



«دکتر جِرالد اِل. شِرودر[1]»، پژوهشگر علمی و مذهبی به‌نامی است که در سال 1965، مدرک دکترای خود را در رشتۀ فیزیک هسته­ای، علوم زمین و سیارات[2] از موسسۀ تکنولوژی ماساچوست،[3] که یکی از معتبرترین مراکز علمی جهان می­باشد، دریافت کرد. در کارنامۀ کاری وی سابقۀ پنج سال عضویت در دپارتمان فیزیک دانشگاه MIT نیز دیده می­شود. در سال 2012 میلادی، دکتر شِرودر موفق به کسب جایزۀ Trotter Prize از دانشکدۀ علوم دانشگاه Texas A&M شد. به‌غیر از به چاپ رساندن چندین جلد کتاب، آثار او در مجله­ها و نشریه­های معتبری همچون Time، Newsweek، Scientific American و تعدادی از روزنامه­های مشهور جهان به چاپ رسیده است.
کتاب «علم الهی» با ترجمه مهندس امید محبتی مقدم (عضو هیات علمی دانشگاه و عضو هیات مدیره انجمن کلیمیان تهران) و با نظارت جناب حاخام دکتر یونس حمامی لاله­زار (رهبر دینی کلیمیان ایران)، یکی از
کتاب­های بسیار جالب و جذاب دکتر شِرودر به نام The Science of God می­باشد که توسط نشر ادیانِ دانشگاه ادیان و مذاهب قم در زمستان سال 1396، به چاپ رسیده است.
به نظر می­رسد این کتاب می­تواند پاسخ‌گوی تعداد زیادی از پرسش­های بجا و به‌حقی باشد که برای بسیاری از افراد کنجکاو و جویای حقیقت در عصر حاضر به‌وجود
می­آید؛ سوالاتی که شاید تاکنون پاسخ مناسب و درخوری برای آن‌ها پیدا نکرده باشند. پرسش­هایی همچون اینکه آیا در عصر حاضر، علم جای مذهب را نگرفته است؟ به‌راستی عمر جهان چند سال است؟ 6هزار سال یا میلیاردها سال؟ آیا نظریۀ داروین و به‌تبع آن نظریۀ تکامل صحیح است؟ آیا باید پذیرفت که اجداد انسان­های امروزی شامپانزه­ها
بوده­اند؟ آیا انسان به‌راستی حق اختیار دارد یا همه‌چیز جبر است؟ دلیل رخداد این‌همه اتفاقات بد در دنیا چیست؟ چرا هیچ ردی از دایناسورها در کتاب مقدس وجود ندارد؟ منشأ حیات از کجاست؟ و سؤالات بسیار دیگری که ذهن هر فرد اهل‌اندیشه و مذهب را درگیر خود می­کند.
دکتر شِرودر در این کتاب، ضمن طرح این پرسش­ها و شبهاتِ جالب و به­روز دیگر، به‌طور مفصل و با نگاهی کاملاً علمی و به‌دور از هرگونه تعصب و پیش­داوری به آنها پاسخ می­دهد. وی در مقدمه کتاب خود چنین می­گوید:
«علم الهی آن چیزی است که ما در این کتاب به‌دنبال آن خواهیم بود. ما طبیعت را به‌خصوص برطبق مفاد کتاب مقدس و به‌ویژه فصل اول سفر پیدایش مطالعه خواهیم کرد. چه طبیعت و چه مفهوم درونی متن کتاب مقدس، هردو چندوجهی و پیچیده هستند؛ بااین‌حال، در این کتاب به بررسی دو منبع علم اکتفا خواهیم کرد: کشفیات علم نوین و تفسیرات دانشمندان یهودی قدیمی که پا را از معنای سطحی کتاب مقدس فراتر گذاشته و به عمق و مفهوم متن کتاب مقدس پرداخته­اند. دلیل آنکه ما خود را محدود به تفسیرات کهن می­کنیم، این است که احتمال هرگونه شک و ابهامی را که تفسیرات مذهبی از کشفیات علمی امروزه تأثیر گرفته باشند یا بخواهند به‌‌هرنحو که شده خود را سازگار با آن‌ها نشان دهند، از بین برده باشیم. ....
دلیل بسیاری از شبهاتی که برای ما مابین کتاب مقدس و علم بروز پیدا می­کنند (مواردی همچون دایناسورها، انسان­های ماقبل انسان یا انسان‌نماها و عمر جهان)، به مطالعه و درک بسیار محدود ما از کتاب مقدس بازمی­گردد. این درحالی است که سطح درک علمی ما رشد می­کند؛ حال حتی اگر شده با مطالعۀ روزنامه یا اینترنت. شاید زمانی که کتاب مقدس در کنار علم قرار می­گیرد، بسیار ساده به‌نظر می­رسد. هدف ما در این کتاب حتی به‌صورت‌نسبی هم که شده، اصلاح همین اشتباه و سوءتعبیر است.»
مترجم سعی کرده درک قسمت­هایی از کتاب را که بعضاً از نظر علمی برای خوانندۀ عام سنگین به‌نظر می­رسد با درج توضیحاتی که اغلب به‌صورت پاورقی آمده­اند، تسهیل کند. وی در مقدمه خود بر روی این کتاب می­گوید:
«شاید برخی از اندیشمندان موافق رویه این کتاب مبنی بر ارتباط دادن علم و دین به یکدیگر نباشند؛ به‌عنوان‌مثال، ممکن است برخی از عزیزان، کاوش حقیقتِ مذهب در علم را «کسر شأن» مذهب قلمداد نمایند و عالم دین را بسیار والاتر از دنیای علم بدانند که بخواهند حقانیت مذهب را با استفاده از علم ثابت نمایند. برخی دیگر نیز ممکن است اصولاً این‌دو مقوله را کاملاً از یکدیگر جدا درنظر بگیرند و با هرگونه سعی و تلاش درخصوص پیوند بین این‌دو مخالف باشند. هرچند به‌اعتقاد مترجم، علم الهی مافوق علم انسانی است؛ اما این مهم دلیل بر آن نمی­شود که انسانی که ماهیتاً کاوشگر و جستجوگر آفریده شده، برای سیراب نمودن عطش کنجکاوی و ژرف­نگری خود، باتوجه ‌به علمی که هم­اکنون از آن بهره­مند است، به‌دنبال هم‌گرایی بین دین و علم نرود. بدیهی است جامۀ علم الهی تا به ابد از هرگونه نقص نسبی و مطلق علم بشری مصون خواهد بود و تغییرات احتمالی مواضع علم دربارۀ موضوعِ خاصی هیچ‌گاه نشان بر باطل شدن موارد مذهبی مربوط به آن موضوع نخواهد شد.»
 
مطالعه این کتاب به همه فرهیختگان و خردمندانی که دغدغه مذهب و علم را هم‌زمان دارند، توصیه می­شود.
 


[1]-Gerald L. Schroeder
[2]-nuclear physics and earth and planetary
[3]-Massachusetts Institute of Technology (MIT)
 

 

 

 

Back Up Next 

 

 

 

 

استفاده از مطالب اين سايت تنها با ذكر منبع (بصورت لینک مستقیم) بلامانع است.
.Using the materials of this site with mentioning the reference is free

این صفحه بطور هوشمند خود را با نمایشگرهای موبایل و تبلت نیز منطبق می‌کند
لطفا در صورت اشکال، به مسئولین فنی ما اطلاع دهید