کتاب
«کنیسههای تهران از دیروز تا امروز» اثر یاسمن غنی (نشر آروَن، 1401) در پنج فصل
به بررسی تاریخچه و معرفی کنیسههای تهران پرداخته است. نویسنده در فصل اول به
حضور یهودیان در ایران میپردازد و در فصول دوم و سوم، چگونگی پیدایش کنیسهها،
معماری و اجزای آن و نیز آیین-های مرتبط با کنیسه را بررسی میکند. فصل چهارم به
علل مهاجرت کلیمیان به تهران، اوضاع اجتماعی آنها در دو قرن گذشته و تاسیس کنیسهها
در این شهر اختصاص دارد. فصل پنجم بهطور مفصل تمام کنیسههای تهران را از نظر
موقعیت، وضعیت معماری و مشخصات کلی تا حد امکان تشریح می-نماید. فهرست کنیسههای
مورد بررسی در این کتاب (به ترتیب الفبا) بدین شرح است:
کنیسه ابریشمی - کنیسه اتحاد (ژاله) - کنیسه اتفاق (عراقیها) - کنیسه اسحق حکیم
(پسیان) - کنیسه اورشرگا - کنیسه باغ صبا - کنیسه پل چوبی - کنیسه حکیم آشر (حاداش،
نو) - کنیسه حییم - كنيسه دانیال (كوچك يا لهستاني) - کنیسه خراسانیها - کنیسه
دروازه دولت (روحی شاد) - کنیسه راه دانش - کنیسه رفیع نیا - کنیسه زرگریان - کنیسه
سرای سالمندان - کنیسه سید خندان (جلفا) - کنیسه طرشت - کنیسه عبدالله زاده - کنیسه
عزرا یعقوب - کنیسه عزیزخان
(مشهدیها) - کنیسه فخرآباد - کنیسه کوروش - كنيسه دوم كوروش (بِت اِل) - کنیسه کهن
- کنیسه گرگان - کنیسه گیشا - کنیسه لویان (سزاوار) - کنیسه ملاحنینا - کنیسه نصرت
- کنیسه هارامبام - کنیسه یوسف آباد – کنیسه یوسف خداداد (یزدیها) – کنیسه یوسف
نفتالی (داوود موشه).
نویسنده در پایان کتاب ضمن برشمردن ویژگیهای مشترک و کلی کنیسهها، در باب اهمیت
آن ها میگوید:
«... مطالعه و شناخت و معرفی این بناها در واقع مطالعهی فرهنگ و آئین و باورهای
قومی باستانی است که پس از طی هزاران سال با داشتن تاریخی پر فراز و نشیب همچنان
هویت قومی و ملی خود را حفظ کرده و همچنان در دل روزگار ناشناخته و مهجور مانده
است. یهودیان در هیچ دورهای، از کنیسه و محل عبادت خود دور نبودهاند و رمز حفظ
بسیاری از ارزشهای دینی آنها حفظ همین بناهاست. کنیسهها برای یهودیان نه تنها
مرکز عبادت که مرکز تجمع و همبستگی و اتحاد آنان است و به هر جا که پا میگذاشتند
مکانی را بدین منظور اختصاص میدادند؛ و ضرورت وجود این ابنیه و محدودیتهای سیاسی
و اجتماعی در اکثر ادوار باعث میشد که رو به معماری درونگرا آورده و این بناها را
چنان بسازند که از معماری محیط پیرامونشان تبعیت کند. در ایران، ادواری که دولتهای
هخامنشی، اشکانی، سلجوقیان، غزنویان، افشاریه و زندیه حکومت میکردند، به طور متوسط
دورههای آزادی و گسترش اقتصادی و اجتماعی یهودیان ایران بوده است، اما بطور کلی در
دورهی قاجار، زیر فشار اقتصادی و دینی قرار داشتند. مهاجرت یهودیان از ری، دماوند
و سایر شهرها به تهران نیز در اواخر حکومت نادرشاه و اوایل دورهی قاجار اتفاق
افتاد. مهاجرت یهودیان به تهران از آمدن آنها به محلهی اودلاجان شروع شد که در
حقیقت نقطهی عطف تاریخ یهودیان تهران در دویست و پنجاه سال اخیر است... ».
این کتاب با حجم 230 صفحه، دارای ضمیمهی 100 صفحهای شامل تصاویری از کنیسهها
است.
استفاده از مطالب اين سايت تنها با ذكر منبع (بصورت لینک
مستقیم) بلامانع است. .Using the materials of this site with
mentioning the reference is free
این صفحه بطور
هوشمند خود را با نمایشگرهای موبایل و تبلت نیز منطبق میکند
لطفا در صورت اشکال، به مسئولین فنی ما
اطلاع دهید