دکترعلیاکبر ضیایی، رئیس مرکز گفتوگوی ادیان و فرهنگهای سازمان فرهنگ و ارتباطات
اسلامی، به همراه علی اصغر عامری، معاون این مرکز، دکتر هایده رستمآبادی، رئیس
گروه گفتوگوی اسلام و مسیحیت کاتولیک و یهودیت، و دکتر زهرا رشیدبیگی، رئیس گروه
گفتوگوی اسلام و مسیحیت ارتدوکس و پروتستان از انجمن کلیمیان تهران بازدید کردند.
در این جلسهی مشترک که 7 آذرماه 1401 برگزار شد، حاخام دکتر یونس حمامی لالهزار،
دکتر همایون سامهیح و آرش آبائی از طرف انجمن کلیمیان حضور داشتند.
ضیایی در سخنانی، با تشریح فعالیتهای مرکز گفتوگوی ادیان و فرهنگها گفت: علاوه
بر گفتوگوی خوب و مؤثر با جامعهی کلیمی کشورمان، به دنبال آن هستیم که تعامل با
پیروان ادیان را مستندسازی کنیم.
رئیس مرکز گفتوگوی ادیان و فرهنگها افزود: معتقدیم علیرغم تفاوتها نکات ارزشمندی
برای به اشتراک گذاشتن در عرصهی بینالملل داریم که یکی از این نکات، همزیستی
مسالمت آمیز پیروان ادیان در کشورمان است.
وی اظهار داشت: به همین منظور برای تهیه مستندی در زمینهی تفاهم و همزیستی پیروان
ادیان در حال مذاکره هستیم که به مدت 20 دقیقه از خیابان سی تیر تهیه و به زبانهای
فارسی، عربی و انگلیسی ترجمه شود.
رئیس مرکز گفتوگوی ادیان و فرهنگها تصریح کرد: بخش کلیمیان در این مستند میتواند
با همکاری و هماهنگی انجمن کلیمیان تهران صورت پذیرد.
ضیایی در ادامه با اشاره به برگزاری همایش ملی «نقش ادیان الهی در خروج از
بحرانهای جهانی محیط زیست» طی روزهای پایانی آذرماه در اصفهان، از حاخام حمامی
لالهزار، مرجع کلیمیان ایران و رئیس و اعضای انجمن کلیمیان برای حضور در این اجلاس
دعوت به عمل آورد.
حاخام دکتر یونس حمامی لالهزار در گفتگو با مسئولان سازمان فرهنگ و ارتباطات
اسلامی، نکاتی را دربارهی مبانی فکری یهود که در تلمود مندرج است بیان نمود و
دربارهی «گنیزا» به معنای آثار مکتوب قدیمی که به علت تقدس در محلی خاص انبار
میشوند توضیحاتی داد.
دکتر همایون سامهیح، رئیس انجمن کلیمیان تهران گفت: به نظر میرسد یکی از موضوعاتی
که بتوان توسط آن تفکرات منفی نسبت به ایران را زدود، ارائهی تصویر صحیح از رعایت
حقوق بشر در ایران به جهانیان است.
نمایندهی کلیمیان در مجلس شورای اسلامی همچنین، افزود: انجمن کلیمیان تهران آمادگی
همکاری برای ارائهی تصویر صحیح از جامعهی کلیمی ایران در عرصه بینالمللی را
دارد.
آرش آبائی، پژوهشگر کلیمی نیز با اشاره به وضعیت یهودیان در ایران که متفاوت از
یهودیان در دیگر کشورها است، گفت: اکثر یهودیان دنیا سابقهی مهاجرت و جابجایی
دارند، در حالی که یهودیان در ایران سابقهی حضور چند هزار ساله داشته و از این نظر
اصالت دارند.
وی ادامه داد: این یک تجربه فرهنگی است که یک یهودی در نظام اسلامی زندگی میکند،
با ایرانیان تعامل دارد و این برگرفته از تاثیر فرهنگ ایرانی و اسلامی بر یهودیت
است.
آبائی همچنین پیشنهاد تشکیل هستهی تحقیقاتی مشترک میان سازمان و انجمن را جهت
بررسی و تدوین محورهای مطالعاتی و تعامل بین دینی مطرح نمود.
استفاده از مطالب اين سايت تنها با ذكر منبع (بصورت لینک
مستقیم) بلامانع است. .Using the materials of this site with
mentioning the reference is free
این صفحه بطور
هوشمند خود را با نمایشگرهای موبایل و تبلت نیز منطبق میکند
لطفا در صورت اشکال، به مسئولین فنی ما
اطلاع دهید