انجمن کلیمیان تهران
   

از «به آهستگي» تا «پاداش سکوت»

   

شيمعون دانيالي
نشریه متانا  شهریور
 
1386

«به آهستگي» اولين فيلم بلند مازيار ميري كه حال و هوايي احساسي و خانوادگي داشت، داستان مردي (محمدرضا فروتن) است كه همسرش ناگهان و بي‌دليل او و كودك خردسالشان را ترك مي‌‌كند و وي نيز به دنبال همسرش و انگيزه فرار او مي‌‌گردد امّا «پاداش سكوت» فيلمي‌ ‌با درون مايه‌ي دفاع مقدس است كه در زمان حال روايت مي‌‌شود. ژانري در سينماي ايران كه كمتر نسل جوان كارگردان به سراغ آن مي‌‌روند.
از همان ابتداي فيلم وقتي از داخل دكه بليط فروشي اتوبوس، مردم و اتفاقات مختلف روزمره رو نظاره مي‌‌كنيد، متوجه مي‌‌شويد كه اگر براي اتلاف اوقات فراغت خود و خوردن تخمه وpopcorn به سينما آمده‌ايد سخت دراشتباهيد و با فيلمي‌‌كاملاً جدي مواجه هستيد.
داستان فيلم از آنجا شروع مي‌‌شود كه اكبر (‌پرويز پرستويي) به خاطر مشكلات روحي و وجداني كه 20 سال پس از جنگ همچنان با آن دست و پنجه نرم مي‌كند به پيش پدر يحيي (‌هم‌رزم سابق خود) مي‌‌رود و اعتراف مي‌‌كند كه پسرش شهيد نشده بلكه خودش يحيي را به قتل رسانده و از پدر يحيي درخواست قصاص خودش را دارد. از طرفي پدر يحيي اصلاً حاضر به پذيرفتن اين حرف از زبان مردي كه مدت‌ها در بيمارستان رواني بستري بوده و حالت رواني مناسبي ندارد نيست به اين صورت هر دو به سراغ هم‌رزمان سابق اكبر و يحيي مي‌‌روند كه آنها داستان واقعي مرگ يحيي را بازگو كنند تا به قول پدر يحيي: «اگه يك نفر هم بگه كه تو پسر من رو كشتي خودم طناب دار رو به گردنت مي‌اندارم» ولي هم‌رزمان اكبر...
داستان فيلم برگرفته از رمان «من قاتل پسرتان هستم» با فيلم‌نامه‌اي از فرهاد توحيدي و كارگرداني مازيار ميري و فيلمبرداري بهرام بداخشاني است كه موفق شده به همراه گروهي فيلمبردار خارجي براي اولين بار در ايران چيزي حدود 2 دقيقه اين فيلم را در زير آب فيلمبرداري كند اما از نكات منفي فيلم مي‌‌توان به ريتم كند داستان اشاره كرد كه تماشاگر را از تماشاي فيلم تا حدودي خسته مي‌‌كند البته داستان قوي فيلم كمك مي‌‌كند كه تماشاگر تا لحظه پاياني فكر خروج از سالن سينما را از سر بيرون كند. از ديگر نكات منفي نيز حضور كمرنگ بازيگراني است كه تنها اسم آنها باعث حضور تماشاگران در سينما مي‌‌شود. هر چند كه انتخاب بازيگران را حبيب رضايي به نحوي عالي انجام داده اما استفاده از آنها تأثير منفي بر فيلم مي‌‌گذارد. نكته ديگر نقش تكراري پرويز پرستويي است كه ما را دقيقاً به ياد فيلم معروف ابراهيم حاتمي‌‌كيا يعني آژانس شيشه‌اي مي‌‌اندازد. شايد اين‌گونه نقش‌ها براي يكي از بهترين بازيگران سينماي ايران كمي ‌‌تكراري شده باشد...



 

 

 

Back Up Next 

 

 

 

 

استفاده از مطالب اين سايت تنها با ذكر منبع (بصورت لینک مستقیم) بلامانع است.
.Using the materials of this site with mentioning the reference is free

این صفحه بطور هوشمند خود را با نمایشگرهای موبایل و تبلت نیز منطبق می‌کند
لطفا در صورت اشکال، به مسئولین فنی ما اطلاع دهید