|
|
بهروز مبصري سليمان در سال 1286 شمسي در خانوادهاي كليمي به دنيا آمد و در تهران همچون خانواده خود موسيقي را پيشه خود ساخت. به شيوه كليميهاي موسيقيدان كه نام خانوادگي خود را از گوشه موسيقي انتخاب ميكردند، همچون مرتضي نيداود نام وي روحافزا شد. ولي در دوره كودكي به فراگيري ضرب پرداخت و سپس در ايام نوجواني نزد اساتيد گمنام دوره قاجاريه به فراگيري تار پرداخت. او بعدها به خدمت استاد يگانه، مرتضي نيداود راه يافت تا از ملاحت پنجه استاد و از خرمن دانش وسيع وي در نوازندگي خوشهچيني كند. در اين زمان سرعت پنجه، شفافيت مضرابها و ريزهاي تند و سريع و حركت دست چپ را از استاد نيداود فرا گرفت. بعدها وقتي به تسلط كامل در تار دست يافت و به نوازندگي ويلن روي آورد تا نبوغ و خلاقيت خود را در اين ساز آزمايش كند. سليمان روحافزا جزء اولين سري مدرسين موسيقي مدرسه عالي بود. بعدها او پس از اينكه از استاد نيداود اصول را فرا گرفت جهت شركت در اركستر انجمن موسيقي ملي دعوت شد كه مقارن با سالهاي 1323 ميباشد و در بروشورهاي انجمن موسيقي نامش ثبت شده است. شيوه نوازندگياش در تار باعث شد كه از سال 1328 تا 1333 شمسي اركستري به رهبري خود تشكيل دهد و اتفاقا در همين سالها بود كه چند صفحه با خواننده معروف آن دوره روحانگيز پر كرد. وي در اين سالها همكاري نزديكي با كلنل وزيري و حسين سنجري داشته است. پس از آغاز كار راديو به سال 1319، روحافزا همكاري خود را در سالهاي 1323 با راديو تهران آغاز كرد. از اجراهاي ضبط شده در راديو ميتوان به چند برنامه با خواننده كليمي، يونس دردشتي اشاره كرد كه در آرشيو راديو موجود است. شيوه اجرايي وي در تار در حيطه فرهنگ بخش طرب و اصيل و قديمي كه از دوره قاجار تا نسل او باقي مانده بود كه داراي ضربيهاي فوقالعاده زيبايي است. به همين دليل صداي ساز و نحوه اجرا و شيوه نوازندگي او با شيوه يحيي زرپنجه متفاوت است. به نظر ميرسد كه او با وجودي كه چنين شيوهاي در تار داشته است رديفداني، كامل بوده است و به خوبي ميدانسته كه در كجا از جملات رديف استفاده كند. در لوازم به جا مانده از ايشان مضراب تارش به چشم ميخورد كه جنس آن از شاخ بوده و نه از جنس برنج، و همين امر صداي تارش را متفاوت با ديگران ميكند. وقتي كه موسي معروفي نوازنده و استاد بزرگ تار تصميم گرفت دانستههاي خود را كه بعدها به نام رديف موسي معروفي شكل گرفت ضبط كند (وي به دلايل شخصي ديگر تار نمينواخت)، از ميان نوازندگان تار به دليل تسلط كامل در رديفنوازي، روحافزا را براي ضبط انتخاب كرد. ضبط نوارها يك سال به طول انجاميد. در هر نوار، موسي معروفي نام گوشهها را ميبرد و سپس صداي تار روحافزا به گوش ميرسد كه همان گوشه را مينوازد. در اول اين كاست، موسي معروفي ميگويد: «دستگاه همايون – رديف اساتيد موسيقي ايراني كه توسط اينجانب موسي معروفي جمعآوري و تنظيم گرديده، اكنون به وسيله آقاي سليمان روحافزا كه از هنرمندان باسابقه ميباشد در نوار ضبط ميگردد، اميد است كه مورد پسند اهل ذوق و هنر باشد. بماند سالها اين نظم و ترتيب زما هر ذره خاك افتاده جايي غرض نقشي است كز ما بازماند كه هستي را نميبينم وفايي» و اين چنين بود كه اثري جاويدان با صداي تار روحافزا به يادگار باقي ماند كه امروزه ملاك و مصدر بسياري از هنرمندان موسيقي است. آثار به جا مانده از سليمان روحافزا عبارتند از: 1- رديف موسي معروفي . اجرا با تار سليمان روحافزا. 2- چند برنامه راديويي همراه با صداي يونس دردشتي. 3- چند صفحه با اركستر خودش با صداي روحانگيز. 4- چند ضربي قديمي با كوشش موسي معرفي به نت درآمده كه نزد خاناده موسي معروفي محفوظ است. سليمان روحافزا 8 مرداد ماه سال 1359 بدرود حيات گفت. |
|