در عیدت شادی كن
كاملاًَ شاد باش (كتاب تثنیه فصل 16 یه 15-14)
كلمه سوكوت جمع كلمه عبری «سوكا» به معنی سیهبان است. سوكا بنی موقت، كه سقف آن
از شاخه و برگ درخت درست شده و در یام عید سوكوت (عید سیبانها) برپا میشود. در
تورات مقدس سفر لاویان فصل 23 یههی 42 و 43 آمده «زطبعو وصزع صزلو اداح ...»
«هفت روز در سیبانها ساكن شوید ......................... به خاطر این كه نسلهی
(بعدی) شما بدانند كه بنیاسرائیل را هنگامی كه آنها را از مصر بیرون آوردم در
سوكوت (سیبانها) ساكن نمودم». این جشن در 15 ماه عبری تیشری شروع میشود و 9 روز ادامه دارد. از این 9 روز 7 روز
آن سوكوت است و روز هشتم صداذا لئقو (شمینی عصرت) نام دارد و این عید روز هشتم
ارتباطی به عید سوكوت ندارد و روز مخصوصی است و روز نهم هم جشن صدتو وعقر (سیمحت
تورا) نام دارد. و به مناسبت به انجام رسیدن قرائت 5 سفر تورات در عرض یك سال
برگزار میشود.
عید سوكوت عید جمعآوری محصول هم میباشد، چون این جشن جنبه كشاورزی دارد، پس از
جمعآوری محصول به پاس نعمتهی بیكرانی كه خداوند به ما ارزانی داشته است، چهار
نوع از محصولات زمین را در دست گرفته و براخا (دعا) مخصوص را میخوانیم و این چهار
نوع عبارتند از : ترنج، شاخه درخت خرما، شاخه درخت مورد، شاخه درخت بید. این عمل
طبق فرمانی كه در تورات، كتاب لاویان فصل 23 یه 40 داده شده است انجام داده
میشود.
میدانیم كه زمان خروج بنیاسرائیل از مصر، در 15 ماه عبری نیسان یعنی در فصل بهار
واقع شده است، لذا منطقی به نظر میرسد كه مراسم سكونت در سوكا نیز در همان هنگام
یعنی در فصل بهار انجام شود. اما چرا خداوند اجری این مراسم را به 15 ماه عبری
تیشری در فصل پییز موكول نموده است؟ دانشمندان یهود برای این سؤال چند جواب
دادهاند:
1- در تلمود، گماری سوكا (11 ب) آمده: ربی الیعزر میفرمید كه در بیابان سینی،
ابرهی جلال الهی از بنیاسرائیل محافظت میكردند و برای آنها همانند سیبان (سوكا)
بودند. لذا مراسم جشن سوكوت در این زمان انجام میشود.
2- دلیل دیگر واقع شدن این جشن در پانزده ماه عبری تیشری، دنبال كردن روز بزرگ
كیپور (روزه كیپور) است. فردی كه آئین روز كیپور را به خوبی برگزار نموده و گناهان
او مورد بخشش قرار گرفتهاند نیاز به مكان و فرصتی دارد كه در آن به تفكر پرداخته و
درباره اصلاح مسیر ینده زندگی خود بیاندیشد. درباره چگونگی ادامه راه زندگی مناسبی
كه مطابق با خواسته خداوند باشد، فراهم سازد.
3- این مراسم در فصل پییز انجام میشود كه همه مردم سیبانهی موقت خود را
جمعآوری كرده و برای فرار از سرما و باران به خانههی خود باز میگردند. در این
هنگام است كه بنیاسرائیل سوكاهی (سیبانهی) خود را برپا كرده و حقیقتاً نشان
میدهند كه بدون لذت و منفعت شخصی و فقط جهت كسب رضیت خالق خود این فرمان الهی را
انجام میدهند.
4- با توجه به یات تورات مقدس درباره اعیاد سهگانه صنص قیناح، پسح (عید فطیر)،
شاووعوت (اعطی ده فرمان) و سوكوت (سیبانها)ملاحظه میشود كه خداوند درباره این
عید سوكا، (سیهبان) بیش از سیر اعیاد بر شادی جامعه تأكید میورزد. چنانچه در
تورات مقدس كتاب تثنیه فصل 16 یات 14 و 15) گفته شده است عصدتو زتیم در عیدت شادی
كن و یا عرااو فم صدت در این عید كاملاً شاد باش.
5- با یك نگاه عمیقتر، میتوان همین روند را در تاریخ اولیه بنیاسرائیل نیز
مشاهده كرد. آنها در پسح (عید فطیر) از بندگی رها شده و از مصر خارج شدند. با وجود
دستیابی به آزادی، آنها از ینده خود مطلع و مطمئن نبودند، لذا شادی آنها كامل
نبود. در شاووعوت (عید اعطاء ده فرمان) خداوند تورات را به آنها اعطا نمود و جامعه
نتیجه یمان خود به خداوند را مشاهده كرد و اما آنها هنوز این تعالیم الهی را به
مرحله اجرا نگذاشته بودند و همچنان شادی آنها ناقص بود. در عید سوكوت (سیبانها)
مدتها از زمان اعطی تعالیم الهی تورات میگذشت و آنها با اجری فرمانهی خداوند
طعم و لذت آن را چشیده بودند و اكنون میتوانستند به طور كامل به شادمانی بپردازند
و خدی خود را سپاس بگویند.
مقالات مرتبط:
اعیاد سهگانه
استفاده از مطالب اين سايت تنها با ذكر منبع (بصورت لینک
مستقیم) بلامانع است. .Using the materials of this site with
mentioning the reference is free
این صفحه بطور
هوشمند خود را با نمایشگرهای موبایل و تبلت نیز منطبق میکند
لطفا در صورت اشکال، به مسئولین فنی ما
اطلاع دهید