تالیف: دکتر فرزین فرنوشی
اردیبهشت 91
از جمله کتب
مورد مطالعه در آیین یهود سلسله کتب فقهی یهود بنام تلمود می باشد که تالیف
و تدوین این سلسله کتب قریب به سه قرن و توسط چندین نویسنده صورت گرفته است
و علاوه بر بحث آزاد در مورد مطالب فقهی یهود و ذکر نظرات مختلف که ضرورتا
همه ی آنها به عنوان حکم شرعی پذیرفته و شناخته نمی شوند و حتی در آن بعضاً
موارد کاملا غیر قابل پذیرش بعنوان راه و روش عملی شریعت (هلاخا) وجود دارد
و گذشته از جنبه های دینی در آن انواع مطالب پزشکی، تاریخی، علمی، نجوم پند
و اندرز و . . . از هر دری سخنی یافت می شود. با توجه به اینکه در دوران
نوشتن تلمود اغلب ایدئولوژی غیر ا-لهی و بر مبنای افکار کفرآمیز بر جهان
حکومت می کرد (حدود 2000 سال پیش) ولی تلمود در آن زمان هم ضمن رعایت اصل
امانت، گفتار گوینده را بدون هیچ دخل و تصرفی ذکر نموده و حتی از ابراز
نقاط ضعف و قوت نظرات و عقاید و رفتار هیچ کدام از آنها صرف نظر نکرده است
و حتی بعضی از بزرگان یهود در آن به ذکر وقایع زندگی خود و یا اعتراف به
اشتباهات و یا ذکر وقایع تاریخی پرداخته و از آن به عنوان مسیری برای کسب
تجربه و چراغی برای عبرت گیری از آنها برای پیدا کردن مسیر آینده خود
استفاده می کنند.
درک عمق تلمود و برداشت درست از آن برای هر خوانندهای به آسانی امکان پذیر
نیست و درست به همین جهت چندین تفسیر از بزرگان و دانشمندان مثل «راشی» و
یا «توسافوت» بر آن نگاشته شده است.
قطعا سعه صدر نویسندگان تلمود و ارائه همه ی نظرات در آن به مذاق همه ی خوش
نمیآید ولی برخورد فعالانه با مسایل آن روز جهان با توجه به کمبود معرفت
ا-لهی بشریت به نیت آموزش و پرورش و فکر آفرینی و تقویت قدرت تعقل و
استدلال و درک درست در پاسخ به گفتارهای کفر آمیز و ضد ا-لهی و در برخورد
با مشکلات مختلف هر دوره و زمانی بوده است.
با توجه به اینکه برخی نوشته های تلمود جنبه ذکر وقایع دارد و امانت در
گفتار در آن کاملا رعایت شده است از خواننده توقع میرودکه با دیدی باز و
فکری روشن بدون هیچ جبهه گیری و یا تک نظری به مطالعه آن پرداخته، و عمق
مفهوم را در آن جستجو کند.
قطعا برای برخورد با افکار و عقاید و انواع ایدئولوژی های شیطان پرستی و
چند خد.ایی و آزادی بی حد و حساب به نام دموکراسی و انواع و اقسام افکار و
عقاید مادی در این دوران هم نیاز به انتقال دانش و فهم و درک بالا به نسل
جوان و کم تجربه و دادن فرصت تصمیم گیری بر پایه دانش درست به آنها می باشد
تا نسلی دانشمند و پاک و با ایمان در مقابل این افکار پرورش دهیم و واکسن
دانش را جهت جلوگیری از بیماری جهل بکار ببریم و گرنه با بستن هر دری شاید
پنجره ای برای هجوم به جوانان ما باز بماند.
|