انجمن کلیمیان تهران انجمن کلیمیان تهران
   

جشن پوریم

   

اندازه نوشتار:
 

رحمن دلرحیم
بهمن 1378

جشنهای مذهبی یهود، نه از جهت پیروزی به ضرب و شمشیر فتح قدرتمندانه ، که به یادگیر پیروزی عقل بر جهل، متانت بر سبکسری و مردم داری بر مردم خواری اهمیت یافته و جاودان شده اند. و از آن جمله "پوریم" عیدی است که موضوع آن در کشور ایران رخ داده است.....
پس از اسارت در بابل، "یرمیای نبی" از طرف خداوند به نبی اسرائیل اعلام داشت که مشیت ا.لهی بر پراکندگی این قوم قرار گرفته است ....
جمعی از یهودیان که وارد ایران شدند، به زندگی آرام و همدلانه خود با دیگران هموطنان ادامه دادند تا آن هنگام که "هامان" (که طبق بیان تفاسیر، فردی غیر ایرانی و از طایفه "عمالق" بود) به وزارت رسید و در راه از بین یهودیان – که آنها را سدی در برابر اهداف خود می دید- بسیار کوشید ...و البته توفیقی نیافت. معجزه پوریم از آن جهت دارای ارزش است که در هر عصر و دوره ای به گونه ای به وقوع می پیوندد. در نقل ماجرای پوریم، و به خصوص در "تومار استر" سخنانی قابل توجه مورد نظر قرار گرفته است؛ از جمله پیغام مردخای به استر مبنی بر این که "ارتقای مقام افراد، بی حساب نیست، بلکه دستهای غیب ا.لهی موجب چنین تغییراتی در زندگی افراد است ، که رسالتی نیز برای ایشان ایجاد می نماید و اگر تو به دستگاه حکومتی راه یافته، حتماً وظیفه ای نیز از جانب خدا بر عهده تو نهاده شده است و در دیگر سخنی که از مردخای به یادگار مانده می خوانیم :"خرمی یعنی کمک به زیردستان و شادی یعنی دلجویی از دوستان"...
مقالات مرتبط:
پوریم
تاج  و تخت حضرت سلیمان و معجزه پوریم
سرگذشت استر و مردخای
پوریم های دیگر
فلسفه پوریم

 

 

 

Back Up Next 

 

 

 

 

استفاده از مطالب اين سايت تنها با ذكر منبع (بصورت لینک مستقیم) بلامانع است.
.Using the materials of this site with mentioning the reference is free

این صفحه بطور هوشمند خود را با نمایشگرهای موبایل و تبلت نیز منطبق می‌کند
لطفا در صورت اشکال، به مسئولین فنی ما اطلاع دهید