انجمن کلیمیان تهران انجمن کلیمیان تهران
   

بخشی از مصاحبه خبرنگار روزنامه شرق با دکتر سیامک مره صدق نماینده کلیمیان در مجلس

   

اندازه نوشتار:
 

اردیبهشت 1394
روزنامه شرق
 

Text Box: 6
بخشی از مصاحبه خبرنگار روزنامه شرق با دکتر سیامک مره صدق نماینده کلیمیان در مجلس

دکتر مره‌صدق، در این مصاحبه ضمن اشاره به تاریخچه حضور یهودیان در ایران، تأکید نمودند: امروزه، یک سری ادله تاریخی، مبنی بر حضور بیش از سه هزار ساله یهودیان در ایران وجود دارد که گواه بر آن است که از نظر شهروند و ایرانی بودن، یکی از قدیمی‌ترین گروه‌هایی که ایرانی محسوب می‌شوند، یهودیان ایرانی هستند.

نگاه جامعه «ایرانیان یهودی» به ایران، پس از انقلاب چگونه است؟
ما، شهروندان کامل ایران هستیم و سرنوشت سیاسی ما، با سرنوشت سیاسی سایر مردم ایران، گره خورده است. همه یهودیان، همواره در فعالیت‌های سیاسی، در چارچوب دفاع از منافع ملی و حفظ ارزش‌های توحیدی، حضوری فعال داشته‌اند و این مربوط به امروز نیست و در طول تاریخ وجود داشته است. میثاق ملی مردم ایران، قانون اساسی است. وضعیت اقلیت‌ها هم در این قانون، مشخص شده است (اصل 13 قانون اساسی) . به هر حال، ستون‌های اصلی را، در اعتماد سیاسی و ارتباط بین ایرانیان یهودی و حاکمیت، چارچوب قانون اساسی و دستورات مقام معظم رهبری، تشکیل می‌دهد و حتی مقام معظم رهبری، برای حل برخی مشکلاتمان توجه خاصی داشته‌اند و برخی مسائل اقلیت‌های دینی، با فتوای ایشان حل شده است. موضوع «برابری دیه پیروان ادیان الهی»، یکی از فتاوی راهگشا و کارگشایی بود که توسط مقام معظم رهبری، مطرح شد و توانست مشکلاتی را که داشتیم، تا حدودی حل کند. البته، برخی از مسائل قانونی و حقوقی در رابطه با اقلیت‌های مذهبی ایران، وجود دارد و خوشبختانه احساس می‌کنیم که مسائل در حال حل شدن است و رویکرد مسئولان نظام، برای حل این موضوعات، مثبت است.

نظر شما در مورد نسبت «یهودیت» و «صهیونیست» چیست؟
دو گروه در دنیا هستند که اعتقاد نژادپرستانه خود را به اشکال مختلف، نشان می‌دهند. یک گروه، افراد ضدیهودی، مثل نازیسم و نئونازیسم هستند که آنها اعتقاد دارند، یهودیان با بقیه متفاوت هستند و در سطح پائین‌تری از جامعه بشری، قرار دارند؛ مانند تفکر هیتلری که جوامع بشری را به نژاد برتر یا نژاد آریایی و نژادهای میانی و نژادهای پست، طبقه‌بندی می‌کند. در این تقسیم‌بندی، تمامی نژاد سامی در گروه نژاد پست، قرار می‌گیرند. از نظر تئوری‌های نژادپرستانه هیتلر، به غیر از یهودیان، اعراب هم، در ردیف نژاد سامی جای دارند. نژاد سامی، به فرزندان حضرت ابراهیم (ع) اسحق و اسماعیل اطلاق می‌شود و از دیدگاه نژادپرستانه‌ی هیتلری، «عرب بودن» هم مثل «یهودی بودن» به حساب می‌آید. شاید جالب باشد بدانید، یکی از بدترین کلماتی که در کمپ‌های نسل‌کشی هیتلر، در طی جنگ جهانی دوم، به عنوان توهین به کار می‌رفت، واژه‌های «فرد مسلمان» و «محمدی» بود. در سیستم نژادپرستی، تمام ساکنان خاورمیانه را به عنوان انسان‌های پست، در نظر می‌گیرند.
اما گروه دوم تفکرات نژادپرستی در دنیا، متعلق به یک سری تفکر افراطی صهیونیستی است که اعتقاد دارند، یهودیان به خاطر یهودی بودن، با دیگران متفاوت هستند و بالاتر از دیگران قرار دارند؛ که هر دو این تفکرات، نژادپرستانه است. در کشورهایی مثل ایران، هیچ‌وقت تبلیغات صهیونیستی موفق نبوده است، مگر در کشورهایی که یهودیان، مورد ستم شدید قرار داشته‌اند. هر کس، در گوشه‌ای از دنیا، با عنوان یک دین، ادعاهای سیاسی کند، نمی‌توانیم آن را به حساب پیروان آن دین بگذاریم. من به هیچ‌وجه، اهل تسنن را با داعش، یکی نمی‌کنم و رفتارهای برخی گروه‌های افراطی را، به حساب تشیع نمی‌گذارم و به هیچ‌وجه این رفتارهای اسرائیل را، به حساب یهودیت نمی‌گذارم. همیشه در طول تاریخ از ارزش‌های الهی سوءاستفاده‌های مختلفی شده است.
وی در ادامه تأکید نمود: از یهودیان شدیداً مذهبی ارتدکس، تا یهودیان سوسیالیستی چپ،‌ نحله‌هایی هستند که با صهیونیسم مخالف هستند؛ یا انتقاد شدید به رفتار صهیونیست‌ها دارند و این مخالفت‌ها به یک محدوده جغرافیایی و یا یک گروه فکری خاص، محدود نمی‌شود . در میان روشنفکران یهودی آمریکایی، می‌توان از «وودی آلن» نام برد که بارها مخالفتش را، با رفتارهای اسرائیل اعلام کرده است. «نوام چامسکی» یا روحانیونی مثل «آقا بابا»، که یکی از روحانیون یهودی مطرح عراق بود، در سال 1920 با اسرائیل مخالفت کرده است.
یکی از موضوعات مورد بحث در عرصه سیاست خارجی ایران، مسأله «هولوکاست» است. نگاه شما به این مسأله چگونه است؟
هولوکاست، یک نسل‌کشی غیرقابل انکار است.
شک کردن به هولوکاست، مثل شک کردن به بدیهی‌ترین اتفاقات در تاریخ است. پیرمردها و پیرزن‌هایی که در نوبت ورود به اتاق گاز برای کشتار توسط هیتلر بودند، زنده هستند. هنوز اردوگاه‌هایی که در آن اتاق‌های گاز وجود داشته، کوره‌هایی که برای از بین بردن جنازه قربانیان وجود داشته و حتی کفش‌های قربانیان هولوکاست، در موزه‌ها وجود دارد. وجود مقبره 40 یهودی لهستانی در آرامگاه کلیمیان تهران، اگر نشانه این نیست که زمانی، یهودیان لهستانی تحت فشار بودند و به ایران پناه آوردند، نشانه چیست؟ قضاوت در مورد یک مسأله تاریخی کار مورخان است. اما من فکر نمی‌کنم، هیچ استدلال متقنی برای عدم وجود هولوکاست، وجود داشته باشد .... تنها این که شما قربانی یک نسل‌کشی باشید، به شما اجازه نمی‌دهد، یک نفر دیگر را بکشید.
هولوکاست، به هیچ‌وجه مجوزی برای رفتارهای غیرانسانی رژیم صهیونیستی، به حساب نمی‌آید.
هیتلر، شخصی نیست که بشود از او دفاع کرد و از بار گناهانش کاست و دامن زدن به این قضیه و انکار هولوکاست، نه تنها کمکی نمی‌کند و در جهت منافع ملی ما نیست؛ بلکه ابزار خوبی دست صهیونیست‌ها می‌دهد که منافع ملی را، تهدید کند. ما اعتقاد داریم، رفتاری که دولت و ارتش اسرائیل دارد، سرسوزنی با آموزه‌های یهودیت، سازگاری ندارد. دولت اسرائیل، به هیچ‌وجه، در مقامی نیست که خودش را مدافع و نماینده یا سخنگوی جامعه یهودیان دنیا اعلام کند؛ بلکه سخنگوی وحشی‌ترین جناح امپریالیسم است. 
 

 

 

 

Back Up Next

 

 

 

 

استفاده از مطالب اين سايت تنها با ذكر منبع (بصورت لینک مستقیم) بلامانع است.
.Using the materials of this site with mentioning the reference is free

این صفحه بطور هوشمند خود را با نمایشگرهای موبایل و تبلت نیز منطبق می‌کند
لطفا در صورت اشکال، به مسئولین فنی ما اطلاع دهید