نشریه پرواز شماره 53 تیرماه 98
Spider-Man
Into the Spider-Verse
احتمالا بهترین انیمیشن سال 2018 که علاوه بر کسب این عنوان در مراسم
اسکار با نمرهی فوقالعادهی 8.6 در سایت 1IMDB توانست رتبه سی اُم بین
لیست 250 فیلم برتر IMDB را که تاکنون ساخته شده به دست آورد.
]از اینجا احتمال لو رفتن داستان برای کسانی که فیلم را ندیدهاند، وجود
دارد
این انیمیشن که بسیار خوش ساخت است اگرچه شاید جای پرداختن بیشتر به موضوع
هم داشته باشد راجع به پسر نوجوان سیاه پوست آمریکایی (مایلز مورالس) است
که پدر پلیسش تصمیم گرفته او را بر خلاف میلش به مدرسهی شبانهروزی که به
خاطر سختگیریهایش معروف است بفرستد و مایلز هم که فشار مدرسه از تحملش
خارج است شبها به خانهی عمویش پناه میبرد و با هم به محلی میروند برای
کشیدن گرافیتی روی دیوار موقع برگشت عنکبوت رادیواکتیو دست مایلز را نیش
میزند و او هم تبدیل به اسپایدرمن میشود. چرا او هم؟ چون اسپایدر من
واقعی پیتر پارکر است که در حال حاضر در جنگ و مقابله با Kingpin شخصیت
غولپیکر، کت و شلوارپوش و منفی داستان است که به علت از دست دادن دختر و
همسرش در یک حادثه قصد دارد با کمک
دکتر اختاپوس دیگر شخصیت منفی داستان و دستگاهی که او اختراع کرده، همسر و
فرزندش را از بعد دیگر بیاورد. در همین زمان گذر مایلز به محل مبارزهی
اسپایدرمن میافتد و از بد روزگار اسپایدرمن اصلی توسط Kingpin کشته میشود
اما در ادامه و به کمک دستگاه آقای Kingpin از سایر بعدها اسپایدرمن و
اسپایدروومن و در واقع اسپایدرپرسن2 های مختلف وارد این بعد میشوند و به
مایلز کمک میکنند.
به جز این نکتهی نه چندان منفی که داستان میتوانست طولانیتر پرداخته شود
به نکاتی که شاید جالب توجه باشد میپردازم:
این انیمیشن یکی از خوش رنگ و لعابترین محصولات کمپانی کلمبیا پیکچرز3 است
که به نوعی ادغامی از تصاویر کامیک و تصاویر 3 بعدی است و همین به جذابیت
تصاویر میافزاید؛ حتی یکی از این اسپایدر پرسنها یک دختر احتمالا ژاپنی
با همان شکل و ظاهر معروف انیمههای ژاپنی است و شاید استفاده از این ترکیب
این فیلم را به یک اثر هنری خاص و بیبدیل تبدیل کند.
بالاخره یک فیلم ابر قهرمانی اعتراف میکند که یک ابر قهرمان به تنهایی
نمیتواند از پس همهچیز بر بیاید و او هم به کمک نیاز
دارد و از همه مهمتر میراست (که البته شاید اولین فیلم نباشد مثلا فیلم
Logan هم به همین موضوع میپردازد)
رویه جدید و مثبت فیلمهای هالیوودی که میگوید قهرمان ها فقط مردان
خوشتیپ، قد بلند و سفیدپوست آمریکایی نیستند و هر کسی میتواند قهرمان یا
ابر قهرمان باشد در این فیلم نیز دیده میشود که نه تنها زنها که بچهها،
سیاهپوستان و نژادهای غیر سفیدپوست و حتی غیر انسان را به عنوان قهرمانان
داستان معرفی میکند (در قسمتی از فیلم به جملهی استن لی فقید با همین
عنوان میپردازد)
***
Ralph breaks the internet
اگر حدود 6 سال پیش پیگیر انیمیشنهای هالیوودی و خصوصا کمپانی دیزنی4
بوده باشید احتمالا انیمیشن Wreck it Ralph را دیده یا اسم آن را
شنیدهاید. یک انیمیشن خلاقانه بر اساس بازی Arcade5 دههی 80 به همین نام
که مرد درشت هیکلی با مشتهایی بزرگ به تخریب ساختمانها میپرداخت و حالا
از این آدم بدهی داستان بودن خسته شده و داستان فیلم بر همین اساس پیش
میرفت. بعد از 6 سال دیزنی دوباره تصمیم گرفت قسمت جدیدی با موضوع داغ روز
یعنی اینترنت و شبکههای اجتماعی بسازد. اگر قسمت اول این مجموعه را
ندیدهاید توصیه میشود قبل از دیدن قسمت جدید آن را ببینید.
]از این جا احتمال لو رفتن داستان برای کسانی که فیلم را ندیدهاند، وجود
دارد [
رالف دیگر آدم بده نیست و به همه اعضای کلوب بازی کمک میکند و شده شخصیت
محبوب بین همهی قهرمانهای بازیها! اما ونلوپه قهرمان بازی اتومبیلرانی
که نقش مکمل رالف محسوب میشود از یکنواخت شدن و قابل پیشبینی بودن بازی
خسته شده و به دنبال یک هیجان جدید است. رالف قهرمان وارد عمل شده و با
مشتهای مخرب این دفعه راه جدید میسازد و ونلوپه که مشتاق تجربهی جدید
بود به این راه میرود و به خاطر مقاومت در برابر تغییر جهت فرمان توسط
دختربچهای که به کلوب مراجعه کرده نهایتا فرمان کنسول بازی میشکند.
اینترنت اینجا به کار میآید و دختر مراجع سریعا گوشی موبایل را درآورده و
در سایت 6EBAY فرمان دست دوم را پیدا میکند اما طبق چیزی که صاحب کلوب
میگوید قیمت فرمان از درآمد یک سال کنسول هم بیشتر است و اصلا نمی ارزد که
چنین هزینهای بکند و تصمیم میگیرد که کنسول بازی را بعد از سالها
بازنشسته کند و آن را از برق میکشد؛ همهی ساکنین بازی ونلوپه بیخانمان
میشوند و موقتا داخل مرکز اتصال بازیهای کلوب ساکن میشوند! رالف که
صحبتهای دختر مراجع راجع به فروش فرمان را شنیده تصمیم میگیرد به اینترنت
( که تازه به سایر دستگاههای کلوب وصل شده) برود و هر طور شده فرمان را
پیدا کند و این شروع ماجراجویی جدید رالف و ونلوپه است.
با تمام ظاهر کودکانه داستان چند نکتهی جالب راجع به آن وجود دارد:
به همهی اجزای اینترنت شخصیت بخشیده شده و برای کسانی که با مفاهیم
اینترنتی آشنا نیستند یا با فهم آن مشکل دارند مفید
خواهد بود و برای کسانی که خورهی اینترنت هستند نیز جذابیتهای خودش را
دارد.
شخصیتهای اینترنتی بسیار منطبق بر واقعیت هستند مثلا 7Pop-Up و در مقابل
8Pop-Up Blockerها که اولی به طور ناگهانی ظاهر شده و مزاحم کاربر میشود و
دومی که چند سالیست وارد حوزهی اینترنت شده مثل یک پلیس وظیفهشناس از
مزاحمت Pop-Up جلوگیری میکند.
معضل شبکههای اجتماعی مثل تبلیغات نابهجا، پخش ویروسگونه ی
ویدئوکلیپها، درآمدزاییهای عجیب و غریب اینترنتی و نهایتا کامنتهای منفی
کاربران که منجر به چه عواقبی خواهد شد همه به خوبی مطرح شده است.
پرنسسهای همیشه منفعل داستانهای دیزنی بالاخره از انفعال درآمده و خودی
نشان میدهند و حتی خیلی جاها شخصیتهای اصلی هستند نه دختران منتظر
شاهزادهی سوار بر اسب سفید.
به «تکراری و عادی شدن» اشاره کرده است موضوعی که بدون اینکه قهرمان بازی
باشیم در زندگی همهی ما رخ میدهد و شاید نقطهی عطف داستان و به نوعی سنگ
بنای سناریوی آن باشد.
در نهایت هر دو انیمیشن معرفی شده جذابیتهای بصری داشته و به جز آن و
مهمتر از آن محتوای ارزشمندی دارند چیزی که شاید در بسیاری از فیلم و
سریالهای امروزی گم شده باشد.
1- International movie database
2- Spider-person
3- Columbia pictures
4- The Walt Disney Company
5-بازیهای کامپیوتری که در کلوبها و با کنسولهای مخصوص ارائه میشدند که
البته بعدها به عنوان یک ژانر در تمام کنسولها و دستگاههای با قابلیت
بازی اضافه شدند.
6- سایت بزرگ خرید و فروش اینترنتی
7- اعلانهای کامپیوتری که اغلب تبلیغاتی بوده و به صورت ناگهانی و
ناخواسته در محیط کار کامپیوتر یا موبایل ظاهر میشوند.
8- برنامههای ضد pop-up ها که مانع از بروز اعلان توسط برنامههای
ناخواسته میشوند.
|