انجمن کلیمیان تهران انجمن کلیمیان تهران
   

شمونه عسره

   

اندازه نوشتار:

تعليمات ديني و فرهنگ قوم يهود
سال اول راهنمايي
سال 81

 

دعاهاي هجده‎ گانه

 

شكي نيست كه مهمترين قسمت نماز ما همان دعاهاي هجده ‎گانه ‎اي است كه در نمازهاي مختلف مي‎خوانيم. در ميشنا اين دعاها را نماز (تفيلا) نام گذارده ‎اند. اين نماز را رَبان گَمليئل اهل شهر يونه در قرن اول ميلادي تنظيم نموده است. عده‎اي ديگر عقيده دارند كه مدتي قبل از او صد و بيست نفر از پيران قوم كه در بين آنها عده‎اي پيامبر وجود داشت، اين نماز را تنظيم نمودند.

قديمي‎ترين قسمت‎هاي اين نماز سه دعاي اولية آن است كه در حدود چهارصد سال قبل از ميلاد به وسيلة اعضاي بِت‎هَكِنِسِت هَگِدولا (مجمع بزرگان قوم يهود) فراهم شده ‎است. سه دعاي آخر آن احتمالا درحدود دويست سال قبل از ميلاد در دورة مكابي‎ها نوشته شده است. دوازده دعاي وسطي به دوران معبد دوم مربوط است. امروز اين نماز در نوزده دعا خوانده مي‎شود و قسمت نوزدهم آنرا شموئيل جوان اهل يَونِه تنظيم نموده است.

اين نماز را عميدا يعني ايستاده نيز نام نهاده ‎اند و اين نام مناسبتر از شِمونِه عِسره است، زيرا فقط در حال ايستادن خوانده مي‎شود.

در روزهاي شنبه و اعياد و در نماز موساف سيزده قسمت وسطي نماز را نمي‎خوانيم و بدين طريق در اين روزهاي استراحت و آسايش، فكر خود را از تمام ناراحتي‎‎ها و تقاضاها آزاد مي‎نمائيم. در اين روزها بجاي اين سيزده قسمت، نمازهايي مختص آن عيد را مي‎خوانيم.

 

دعاهاي هجده‎گانه را ابتدا به آرامي مي‎خوانيم سپس پيش نماز (شاليَح صيپور) آنرا با صداي بلند تكرار مي‎كند. علت تكرار آنست كه اگر كسي نماز را بلد نباشد بتواند، هنگام تكرار، آنرا به آساني دنبال نمايد. علت اينكه اين نماز را در ابتدا آهسته مي‎خوانيم آن است كه به نمازگزار فرصت بدهيم تقاضاهاي شخصي خود را هم بيان كند. اين موضوع را از بحثي كه در تلمود، نوشته شده است (بين ربي اِليعِزر و ربي يشوآ) نتيجه مي‎گيريم (‎عَبودا – زارا 7ب)

 

در سه قسمت اولية اين نماز نام پيامبران بزرگ خد.ا (ابراهيم، اسحق و يعقوب) را ذكر نموده و از خد.ا مي‎خواهيم كه به خاطر نيكي و پاكي و صداقت آنها، به ما احسان نمايد. در دعاي دوم اَتا گيبور از قدرت خد.اوند سخن مي‎گوييم. اعتراف مي‎كنيم كه او روزي ما را مي‎دهد و بيماران را شفا مي‎بخشد. براي اينكه كشاورزي ما بركت داشته باششد تقاضا مي‎كنيم كه در فصل پاييز و زمستان باران‎هاي مفيدي ببارد. آنگاه خد.ا را تقديس نموده به رحمت و احسان او اعتراف مي‎نماييم.

 

در دعاي پنجم اظهار ندامت نموده از خد.ا مي‎خواهيم كه ما را به سوي تورات و قوانينش بازگرداند. آنگاه از او تقاضا مي‎نمائيم كه به زندگي و كشاورزي و كار ما بركت بدهد. در آخرين قسمت نماز از خد.ا مي‎خواهيم كه به دعا و استغاثة بندگان خود گوش دهد و رحم و شفقت خود را از آنان دريغ ننمايد.

 

همچنین بخوانید:

فلسفه نماز

 

 

 

Back Up Next 

 

 

 

 

استفاده از مطالب اين سايت تنها با ذكر منبع (بصورت لینک مستقیم) بلامانع است.
.Using the materials of this site with mentioning the reference is free

این صفحه بطور هوشمند خود را با نمایشگرهای موبایل و تبلت نیز منطبق می‌کند
لطفا در صورت اشکال، به مسئولین فنی ما اطلاع دهید