|
|
ارديبهشت 84 در موسسه گفتوگوي اديـان تصريـح شد: پسح بيـانگر مفهوم مقدس و الهي آزادي است مراسم عيـد پسح، عيـد بزرگ کليـميـان، با حضور جوانان کليـمي، مسيـحي، زرتشتي و مسلمان در موسسه گفتوگوي اديـان برگزار شد.
در ايـن مراسم هارون يـشايـايـي، رئيـس انجمن کليـميـان تهران و محمدعلي ابطحي، رئيـس موسسه گفتوگوي اديـان و تني چند از پيـروان زرتشتي و آشوري نيـز حضور داشتند. در ابتداي مراسم آيـاتي چند از قرآن کريـم تلاوت شد. سپس يـکي از مدرسان تورات در انجمن کليـميـان به تلاوت آيـاتي از تورات پرداخت. پس از آن آرش آبايـيـ، پژوهشگر حوزه الهيـات يـهودي و سردبيـر نشريـه افق بيـنا (ويـژه کليـميـان) به تبيـيـن و تشريـح عيـد پسح نزد کليـميـان اشاره کرد. وي در ابتدا با ذکر ايـن مطلب که پسح يـکي از اعيـاد سه گانه يـهوديـان است که به نام پيـامبر بزرگوار بنياسرائيـل - حضرت موسي- مُزيـن شده و نتيـجه رسالت او از سوي خداوند متعال براي آزادي بنياسرائيـل و همه انسانها از بردگي است، گفت: قيـام حضرت موسي به فرمان خداوند، افزون بر رهايـي بنياسرائيـل از بندگي فرعون، نشانه پيـروزي عدالت خواهي بر بيـدادگري، توحيـد بر کفر و حق بر باطل اسـت. قيـام موسي سرآغاز رهايـي انسان از فرومايـگي است و يـکي از درخشانتريـن برگهاي تاريـخ يـهود و بشر است. در تمام کتابهاي مذهبي و اشعار شاعران بزرگ جهان، حضرت موسي، قهرمان عدالتخواهي، فروتني و شجاعت است و پسح، يـادآور طلوع خورشيـد حقطلبي و عدالتپروري است. وي افزود: پس از رهايـي از بندگي مصريـان است که بني اسرائيـل هر نوع بندگي را به غيـر از اطاعت اوامر خداوند مردود ميدانند و در دعاهاي روزانه خود تکرار ميکنند: بشنو بنيـاسرائيـل، خداوند خالق ما، خداي يـکتاست. آبايـي در ادامه افزود: نـام پسح از معجزه و لطف الهي در آخريـن ضربت وارد شده به مصريـان گرفته شده است. در ضربت دهم که منجر به مرگ نسل اول مصريـان شد، خداوند از آسيـب رساندن به فرزندان اولزاد عبري چشم پوشي کرد. ايـن لطف الهي در تـورات با لفظ «پاسَحْ» به معني گذر کردن، جَستن و رحم نمودن بيـان شده است. پس ايـن عيـد را «پِسَح» ناميـدهاند و به نامهاي ديـگري نيـز خوانده ميـشود که عبارتند از: عيـد فطيـر يـا عيـد مصاها. از آنجا که يـهوديـان هنگام خروج از مصر فرصت کافي براي تهيـه خميـر مناسب جهت پخت نان نداشتند، ناگزيـر از خميـرِ ترش نشده - فطيـر- استفاده کردند و نان فطيـر ساختند که در زبان عبري «مَصـا» نام دارد و يـهوديـان در ايـن عيـد تنها مجاز به استفاده از آن - و نه هيـچ نان ديـگري- هستند. از ايـن رو، ايـن عيـد، عيـد مصاها نيـز ناميـده شد. سردبيـر نشريـه افق بيـنا تاکيـد کرد: ايـن عيـد همواره در اوايـل فصل بهار واقع ميـشود، و بنابرايـن، آن را جشن بهار نيـز ناميـدهاند. عيـد پسح، جشن آزادي بنيـاسرائيـل از يـوغ بندگي مصريـان است. نزديـکي عيـد پسح با نوروز - عيـد باستاني ايـرانيـان (در بيـشتر سالها) موجب شده است که مراسم پسح در ميـان ايـرانيـان کليـمي با شکوه و مراسم ويـژهاي انجام شود و افزون بر مراسم مذهبيـ، سنتهاي جاري نوروز چون ديـد و بازديـد خانوادهها اجرا گردد. وي در ادامه درباره عيـد پسح و فلسـفه آزادي گفت: در منابع تاريـخي مقدس يـهود آمده است، يـهوديـاني که مايـل به خروج از مصر نبودند، به امر خداوند از بيـن رفتند. زيـرا واقعه خروج از مصر، تنها يـک فرصت مناسب براي بيـرون رفتن به شمار نميـرفت، بلکه يـک دستور جاودان الهي بود که يـهوديـان موظف شده بودند خود را از بندگي مصريـان و نيـز هرگونه بندگي غيـر الهي رها سازند.
آبايـي گفت: عيـد پسح افزون بر مراسم و احکام مقدس خاص خود، پيـام آزادي را نيـز به تمام انسانها اعلام ميـکند. خداوند مايـل است که انسانها از اسارت و بندگي همنوعان و نيـز از بندگي اميـال نفساني خويـش خارج شده، خالصانه به عبادت و کسب رضاي خالق خود مشغول شوند. پسح، بيـانگر مفهوم مقدس و الهي آزادي است؛ يـعنيـ، آزاد شدن از آرزوهاي پوچ و تباهي پذيـر دنيـا و تلاش براي اجراي خواستههاي خالق جهان. ايـن پژوهشگر الهيـات يـهود عيـد پسح را اعلام حضور اراده خدا در تمام جزئيـات زندگي انسان توصيـف کرد و گفت: در واقعه خروج از مصر، آفريـدگار به سبب تأديـب فرعون و مصريـان و نيـز براي آزادي يـهوديـان، طي معجزاتي تمام روند طبيـعت را برهم زد و سرانجام، سپاه فرعون را در دريـا غرق کرد. ايـنها نشانههايـي از نظارت و دخالت خداوند در تمام لحظات زندگي هستند. کساني که به وجود پروردگار و آفريـنش جهان ايـمان دارند، اما ادامه سيـر طبيـعي حيـات و بقاي عالم را امري خودجوش و سپرده شده به دست طبيـعت ميـدانند، در مکتب يـهود، مؤمن حقيـقي شمرده نميـشوند. حضور دايـمي خداوند در تمامي وقايـع پس از آفريـنش - مانند خروج از مصر- از پايـههاي اصلي ديـن يـهود است. در ادامه مراسم ، يـکي از جوانان کليـمي به اجراي موسيـقي معنوي يـهودي پرداخت. پس از وي رئيـس انجمن کليـميـان تهران، هارون پشايـايـيـ، صمن تبريـک عيـد پسح گفت: اميـد و آرزوي ما ايـن است که اساس گفتوگوي اديـان ادامه پيـدا کند و هيـچ مانعي آن را متوقف نسازد. ملت ايـران لايـق ايـن است که چراغ گفتوگوي تمدنها را که آقاي خاتمي روشن کردهاند، خاموش نسازند. وي در ادامه افزود: پسح پيـام آزادي انسان است و آزادي وديـعهاي است که خداوند به انسان داده و انسان نيـز به فهم آزاد زيـستن نيـز رسيـده است. حجت الاسلام ابطحي، رئيـس موسسه گفتگوي اديـان نيـز در پايـان ايـن مراسم ضمن تبريـک عيـد پسح به کليـميـان گفت: ديـني که براي انسانها نباشد، همواره نميـتواند در زندگي انسانها مطرح باشد و آزادي هم همواره در ميـان انسانها بوده و خداوند نيـز همواره ايـن آزادي را به رسميـت شناخته است. وي افزود: آزادي فلسفه هميـشگي است و عيـد پسح را که با عنوان عيـد آزادي يـاد کردهاند، خواست واقعي همه انسانهاست. ايـن مراسم امروز پنجشنبه، ۱۵ ارديـبهشت به همت گروه جوانان موسسه گفتوگوي اديـان در محل ايـن موسسه برگزار شد.
منبع: مقالات مرتبط: مراسم سِدِر (سفره دو شب پسح) و فلسفه اين رسوم نگاهي به پسح از ديدگاه قرآن كريم پسح عيد آزادي يادآور رستن از ظلم و بيداد و بيعدالتي |
|